DG om klagomål kring nya färjan

DG:s senaste tillskott i Gotlandstrafiken har snart trafikerat mellan Gotland och fastlandet i ett år. "Vi kan inte se att M/S Visborg fungerat sämre än våra andra fartyg", säger Christer Bruzelius.

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius pratar här om responsen på det nya fartyget.

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius pratar här om responsen på det nya fartyget.

Foto: Simon Nilsson/arkiv

Gotland2020-02-24 16:40

Den 28 mars gjorde M/S Visborg, färjan som ska byta namn till M/S Visby, sin första resa mellan Gotland och fastlandet. Sedan dess har fartyget varit med om flera incidenter, bland annat gällande kollission i hamnen, och många läsare har hört av sig till redaktionen om deras missnöje med den nya färjan. 

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius säger att det inledningsvis varit en del problem med färjan. Men att det nu är betydligt lugnare. 

– I samband med trafikstarten hade vi en del garantiåtgärder som vi åtgärdade ganska snabbt. Vi kan inte se att M/S Visborg fungerat sämre än när vi satt igång med de två andra SF 1500-fartygen i Gotlandstrafiken, säger Christer Bruzelius. 

Vad har du att säga om att flera personer är missnöjda? 

– Vi får väldigt många positiva mejl om de fördelar som man tycker finns och många är nöjda med att det är en öppen planlösning. Men vi måste alltid ha respekt för passagerarnas uppfattning och det handlar om hur man uppfattar saker. Vi tycker att de positiva omdömena är många fler än de negativa, säger Christer Bruzelius. 

Han säger att det kunde ha funnits fler saker att åtgärda. Men Destination Gotland är väldigt nöjda med hur fartyget fungerat i Gotlandstrafiken. 

– Med tanke på hur komplext ett fartyg är, så är det naturligt att det finns en del att åtgärda. Men vi är hittills väldigt nöjda, säger Christer Bruzelius. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!