DG krÀver hela 150 miljoner kronor frÄn staten

Destination Gotland har tappat en kvarts miljard under 2020. I början av december hemstĂ€llde DG om krav pĂ„ ersĂ€ttning pĂ„ 150 miljoner kronor – men fick nobben av Trafikverket.

Christer Bruzelius, till höger, berÀttar om hemstÀllan som gjorts till Trafikverket. Till vÀnster i bild syns myndighetens generaldirektör Lena Erixon.

Christer Bruzelius, till höger, berÀttar om hemstÀllan som gjorts till Trafikverket. Till vÀnster i bild syns myndighetens generaldirektör Lena Erixon.

Foto: Montage

Gotland2020-12-24 06:13

Destination Gotland har under pandemin tappat ett stort antal resenĂ€rer och gick under vĂ„ren ner pĂ„ basturlista. Bolaget har vid ett flertal tillfĂ€llen flaggat för att man lidit stora ekonomiska förluster med anledning av pandemin. Den 3 december hemstĂ€llde Destination Gotland om ersĂ€ttning frĂ„n Trafikverket för de förluster som man haft under pandemin. 

”Hittills i Ă„r (per 30 november) har antalet passagerare minskat med 544 357 jĂ€mfört med samma period 2019. Minskningen Ă€r direkt kopplad till pandemin och de rĂ„d och rekommendationer som Regeringen och FolkhĂ€lsomyndigheten har presenterat”, skriver Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, i den hemstĂ€llan som lĂ€mnats in.

Han skriver vidare att de gjort allt vad de kan för att sÀkra varuförsörjningen till och frÄn Gotland samt de samhÀllskritiska kommunikationerna till och frÄn fastlandet.

”Vi har fokuserat pĂ„ att operativt möjliggöra för ett sĂ€kert och tryggt resande till Gotland, bland annat genom att begrĂ€nsa antalet bokningsbara platser ombord och sĂ€kerstĂ€lla minst en tom stol mellan varje sĂ€llskap, men det har ocksĂ„ inneburit att vi inte har kunnat reducera kostnader som motsvarar det intĂ€ktstapp som det minskade resandet innebĂ€r”, skriver Christer Bruzelius. 

undefined
Destination Gotland har tappat mer Àn en kvarts miljard kronor under 2020.

Han uppger att bolaget tappat 269 miljoner kronor under Ă„ret och anger att tappet Ă€r kopplat till de begrĂ€nsningar och rĂ„d som FolkhĂ€lsomyndigheten och regeringen utfĂ€rdat. Christer Bruzelius skriver vidare att man enbart kunnat ta del av stöd som tĂ€ckt kostnader pĂ„ sex miljoner kronor. 

Destination Gotland uppger Ă€ven att tappet varit strax under grĂ€nsen för omstĂ€llningsstödet och att man inte kvalificerat sig för det. Bolaget hemstĂ€llde dĂ€rför om att kompenseras med 150 miljoner kronor som en följd av den minskade biljettförsĂ€ljningen. 

”Vi anser att möjligheten att bĂ€ra den kommersiella risken för att fĂ„ passagerare att resa till och frĂ„n Gotland under avtalet mellan Destination Gotland och Trafikverket satts ur spel med anledning av de begrĂ€nsningar som införts av Regeringen och FolkhĂ€lsomyndigheten. FörutsĂ€ttningarna för att bedriva trafiken under en pandemi finns inte beskrivna under avtalet”, skriver Christer Bruzelius vidare.

undefined
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon tog emot hemstÀllan frÄn Destination Gotland.

HemstĂ€llan gick direkt till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Destination Gotland fick 18 december svar frĂ„n Anna FĂ€llbom, enhetschef avtal och finansiering, vid Trafikverket: 

”Det föreligger ingen rĂ€tt till ytterligare ersĂ€ttning enligt parternas avtal (tjĂ€nstekoncession avseende fĂ€rjetrafik till och frĂ„n Gotland, 2017-2027). Destination Gotland AB har att begrĂ€nsa eventuella effekter av myndigheternas rĂ„d och rekommendationer genom att ta tillvara de stödĂ„tgĂ€rder som staten infört”, skriver Anna FĂ€llbom bland annat i svaret och tillĂ€gger:

”BetrĂ€ffande pĂ„stĂ„ende om att Trafikverket skulle ha konstaterat att avtalet delvis varit satt ur spel, sĂ„ har nĂ„got sĂ„dant konstaterande inte förekommit”.

undefined
Christer Bruzelius, vd, sÀger att det Àr restriktionerna och rÄden frÄn FolkhÀlsomyndigheten och regeringen som i hög grad pÄverkat bolagets tapp.

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius sĂ€ger att han hade förhoppningar om att Trafikverket skulle förstĂ„ bolaget. 

– Vi hade hoppats Trafikverket hade hörsammat vĂ„rt yrkande och delat ansvaret att upprĂ€tthĂ„lla den dagliga försörjningen av livs- och lĂ€kemedel liksom tillse att det gotlĂ€ndska nĂ€ringslivet kunnat upprĂ€tthĂ„llas.

Kommer ni pĂ„ nĂ„got sĂ€tt att gĂ„ vidare med krav pĂ„ kompensation? 

– Det finns liknande situationer till exempel inom upphandlad kollektivtrafik dĂ€r regeringen har beviljat extra stöd för uteblivna biljettintĂ€kter. Vi anser att man skall övervĂ€ga det i vĂ„rt fall ocksĂ„.  

Om ni inte fĂ„r nĂ„gon ersĂ€ttning – hur pĂ„verkar det bolaget och i förlĂ€ngningen Gotlandstrafiken? 

– Vi kommer att göra en stor förlust i Ă„r, vilket inte Ă€r hĂ„llbart i ett lĂ€ngre perspektiv inte minst med tanke pĂ„ vĂ„r klimatfĂ€rdplan och behov av kommande investeringar, dĂ€rför tror vi att politiken ocksĂ„ kan ta till sig det och övervĂ€ga att ge Trafikverket nya direktiv.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!