Destination Gotland har under pandemin tappat ett stort antal resenÀrer och gick under vÄren ner pÄ basturlista. Bolaget har vid ett flertal tillfÀllen flaggat för att man lidit stora ekonomiska förluster med anledning av pandemin. Den 3 december hemstÀllde Destination Gotland om ersÀttning frÄn Trafikverket för de förluster som man haft under pandemin.
âHittills i Ă„r (per 30 november) har antalet passagerare minskat med 544 357 jĂ€mfört med samma period 2019. Minskningen Ă€r direkt kopplad till pandemin och de rĂ„d och rekommendationer som Regeringen och FolkhĂ€lsomyndigheten har presenteratâ, skriver Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, i den hemstĂ€llan som lĂ€mnats in.
Han skriver vidare att de gjort allt vad de kan för att sÀkra varuförsörjningen till och frÄn Gotland samt de samhÀllskritiska kommunikationerna till och frÄn fastlandet.
âVi har fokuserat pĂ„ att operativt möjliggöra för ett sĂ€kert och tryggt resande till Gotland, bland annat genom att begrĂ€nsa antalet bokningsbara platser ombord och sĂ€kerstĂ€lla minst en tom stol mellan varje sĂ€llskap, men det har ocksĂ„ inneburit att vi inte har kunnat reducera kostnader som motsvarar det intĂ€ktstapp som det minskade resandet innebĂ€râ, skriver Christer Bruzelius.
Han uppger att bolaget tappat 269 miljoner kronor under Äret och anger att tappet Àr kopplat till de begrÀnsningar och rÄd som FolkhÀlsomyndigheten och regeringen utfÀrdat. Christer Bruzelius skriver vidare att man enbart kunnat ta del av stöd som tÀckt kostnader pÄ sex miljoner kronor.
Destination Gotland uppger Àven att tappet varit strax under grÀnsen för omstÀllningsstödet och att man inte kvalificerat sig för det. Bolaget hemstÀllde dÀrför om att kompenseras med 150 miljoner kronor som en följd av den minskade biljettförsÀljningen.
âVi anser att möjligheten att bĂ€ra den kommersiella risken för att fĂ„ passagerare att resa till och frĂ„n Gotland under avtalet mellan Destination Gotland och Trafikverket satts ur spel med anledning av de begrĂ€nsningar som införts av Regeringen och FolkhĂ€lsomyndigheten. FörutsĂ€ttningarna för att bedriva trafiken under en pandemi finns inte beskrivna under avtaletâ, skriver Christer Bruzelius vidare.
HemstÀllan gick direkt till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Destination Gotland fick 18 december svar frÄn Anna FÀllbom, enhetschef avtal och finansiering, vid Trafikverket:
âDet föreligger ingen rĂ€tt till ytterligare ersĂ€ttning enligt parternas avtal (tjĂ€nstekoncession avseende fĂ€rjetrafik till och frĂ„n Gotland, 2017-2027). Destination Gotland AB har att begrĂ€nsa eventuella effekter av myndigheternas rĂ„d och rekommendationer genom att ta tillvara de stödĂ„tgĂ€rder som staten införtâ, skriver Anna FĂ€llbom bland annat i svaret och tillĂ€gger:
âBetrĂ€ffande pĂ„stĂ„ende om att Trafikverket skulle ha konstaterat att avtalet delvis varit satt ur spel, sĂ„ har nĂ„got sĂ„dant konstaterande inte förekommitâ.
Destination Gotlands vd Christer Bruzelius sÀger att han hade förhoppningar om att Trafikverket skulle förstÄ bolaget.
â Vi hade hoppats Trafikverket hade hörsammat vĂ„rt yrkande och delat ansvaret att upprĂ€tthĂ„lla den dagliga försörjningen av livs- och lĂ€kemedel liksom tillse att det gotlĂ€ndska nĂ€ringslivet kunnat upprĂ€tthĂ„llas.
Kommer ni pÄ nÄgot sÀtt att gÄ vidare med krav pÄ kompensation?
â Det finns liknande situationer till exempel inom upphandlad kollektivtrafik dĂ€r regeringen har beviljat extra stöd för uteblivna biljettintĂ€kter. Vi anser att man skall övervĂ€ga det i vĂ„rt fall ocksĂ„.
Om ni inte fĂ„r nĂ„gon ersĂ€ttning â hur pĂ„verkar det bolaget och i förlĂ€ngningen Gotlandstrafiken?
â Vi kommer att göra en stor förlust i Ă„r, vilket inte Ă€r hĂ„llbart i ett lĂ€ngre perspektiv inte minst med tanke pĂ„ vĂ„r klimatfĂ€rdplan och behov av kommande investeringar, dĂ€rför tror vi att politiken ocksĂ„ kan ta till sig det och övervĂ€ga att ge Trafikverket nya direktiv.