DG: Gotland har guldlÀge att vÀxa som destination

Trots att Destination Gotland haft ett betydande intÀktsbortfall under 2020 Àr bolages vd Christer Bruzelius hoppfull inför kommande Är.

Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, och Adam Jacobsson, sÀlj- och marknadschef.

Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, och Adam Jacobsson, sÀlj- och marknadschef.

Foto: Malin Stenström/arkiv

Gotland2020-09-05 08:37

Destination Gotland har tappat ett stort antal resenĂ€rer i samband med coronapandemin. Hittills har det varit en minskning med runt 500 000 passagerare under 2020. 

Samtidigt ser bolaget tecken pĂ„ ett förĂ€ndrat resemönster i Sverige som kan komma att bli en rejĂ€l fördel för Gotland. 

"Resenettot, antalet fler personer som befinner sig pĂ„ ön, var mot slutet av juli endast marginellt lĂ€gre Ă€n 2019, och frĂ„n 8 augusti har nettot varit högre jĂ€mfört med 2019. MĂ„nga med sommarhus eller annat boende har i Ă„r valt att förlĂ€nga sin vistelse och stanna lĂ€ngre. Det pĂ„minner om hur viktigt det Ă€r att förlĂ€nga sĂ€songen pĂ„ Gotland och göra Gotland till en Ă€nnu mer attraktiv destination under hela Ă„ret", skriver Destination Gotland i ett pressmeddelande. 

Christer Bruzelius Ă€r, trots det ekonomiska lĂ€get för bolaget, hoppfull inför de kommande Ă„ren och tror att coronapandemin pĂ„ sikt Ă€ndĂ„ kan vara nĂ„got bra för besöksnĂ€ringen pĂ„ Gotland. 

– Nu förĂ€ndras resmönster. Sannolikt kommer svenskar att resa mer inom landet under de kommande Ă„ren. Det innebĂ€r en spĂ€nnande möjlighet för Gotland att vĂ€xa som destination, en möjlighet som hela Gotland bör ta vara pĂ„, sĂ€ger Christer Bruzelius, vd Destination Gotland.   

Samtidigt kommer Gotland sannolikt ha en utmaning kring internationella besökare. Under sommaren har andelen resenĂ€rer frĂ„n utlandet minskat med cirka 75 procent jĂ€mfört med föregĂ„ende Ă„r. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!