För att få en snabbare och smidigare incheckning tar Destination Gotland bort möjligheten att betala och ändra båtbiljetten vid incheckningen.
Marknadschef Per-Erling Evensen på Destination Gotland berättar mer:
- Betalningsmöjligheterna har ju utvecklats oerhört snabbt de senaste åren och nu ser vi att det finns en möjlighet att genomföra den här förändringen. Jag hoppas och tror att det finns så många vägar för resenärerna så att det ska vara betalt och klart när de kommer till terminalen.
Men för den som inte har möjlighet att genomföra sina betalningar via nätet kommer det fortfarande att finnas en kassa kvar för betalningsärenden på terminalen. Dessutom kan man betala sin biljett via telefonen och sitt bankkort.
- Man ska även fortsättningsvis kunna gå ner till terminalen och betala. Vi kommer även att skjuta på den kostnad på ett hundra kronor som det tidigare kostat när man betalat två timmar eller mindre innan avgång. Nu tar vi betalt om det är en timma eller mindre kvar.
Per-Erling Evensen berättar att man gör den här förändring delvis efter önskemål från resenärerna själva. Köerna har stundtals vuxit sig långa, speciellt under sommaren.
- Vi har fått klagomål i Nynäshamn att det varit köer ut på stora vägen. Dessa hoppas vi få bort i och med den här förändringen som förhoppningsvis blir både en effektivisering och uppsnabbning.