"Det var chaufförerna som fuskade"
Företagaren som äger de bilar där fusket har förekommit medger att det verkligen handlat om fusk och att hans åkeri därför kastades ut från färdtjänsten.Men han menar att han själv inte hade någon del i fusket.- Jag sade upp chaufförerna med omedelbar verkan, förklarar han.
Ägaren till firman hävdar att han själv inte har någonting med fusket att göra:
- Det är inte jag som har fuskat, det är förarna, säger han och fortsätter:
- Chaufförerna hävdade själva att de inte fuskat medvetet utan trodde att det skulle gå till så här, men de sades upp med omedelbar verkan och fick inte komma tillbaks till jobbet dagen därpå.
Företagaren vet att det är han som är ansvarig för sina chaufförer, men menar att han har små möjligheter att kontrollera att förarna inte fuskar. Chaufförerna läser in innehåller i taxametern i den dator som finns på Gute taxi och sedan är det de som sköter faktureringen.
De listor som upprättas över färdtjänstkörningarna har han själv inte brytt sig om att granska.
Större summor än andra
Den utpekade bilen har under en längre tid kört in betydligt större summor än andra bilar. Den låg långt över vad som körts in i den andra bilen i samma firma, men det var ingenting som fick åkeriägaren att reagera:
- Den här bilen har kört in omkring 130 000 kronor i månaden, medan den andra har kört in mellan 90 000 och 100 000 kronor i månaden, men jag tyckte inte att det var så konstigt eftersom den här bilen varit i trafik mycket mer.
- Chaufförerna har fuskat och jag har hamnat i en jäkla sits helt enkelt, konstaterar han.
Tjänat på fusket
Åkeriägaren har själv tjänat på fusket. I den här firman får föraren ingen fast timlön utan inkomsten är 35 procent av det inkörda beloppet.
- Troligen kommer jag att bli återbetalningsskyldig, konstaterar han.
Åkeriägaren är kritisk mot Gute taxi. Han anser att de borde ha informerat honom så snart de upptäckte att det fanns fakturor som inte var korrekta, men här står ord mot ord. På Gute taxi hävdar man att man talade om saken redan i somras.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!