"Det skulle bli de stora elefanterna"
Turistchefen Anders Murat slår tillbaka mot de kritiska avhopparna i Gotlands turistförenings styrelse. Avhopparna efterlyser ett kommersiellt marknadsbolag som marknadsför Gotland med större kraft.-Det skulle det bli de stora elefanterna som dansar och dikterar villkoren i ett marknadsbolag, säger Anders Murat.
Foto: Henrik Radhe
Både hon och Niklas Sjöblom på Wisby strand efterlyser en ny organisation av marknadsföringen av Gotland. Att förankra besluten hos de 300 medlemmarna är trögt och tar tid. De vill se ett kommersiellt marknadsbolag som kan agera snabbare och mer kraftfullt.
På ett årsmöte för sex år sedan beslutade turistföreningen att frågan om ett marknadsbolag skulle snabbutredas, ändå har man fortfarande inte kommit till klarhet i om ett marknadsbolag är rätt väg att gå eller inte.
Förvånad
Enligt Anders Murat har frågan inte diskuterats under det år som Eva Werkelin varit ledamot i styrelsen.
-Därför blev jag förvånad över artikeln. Jag tycker att det är en fråga som man bör driva i styrelsen istället för att gå ut med i media, säger Anders Murat.
Själv är han mycket skeptisk till tanken på ett kommersiellt marknadsföringsbolag. Han tycker att Gotlands turistförening är tillräckligt kraftfull och snabbfotad som den är.
-Vi ligger i spetsen och är oerhört aktiva på marknaden. Vi lyfts fram som ett föredöme av andra och får massor av studiebesök. Men det vi gör syns ju inte på Gotland. Istället blir det som ett mantra att det skulle vara mycket bättre med ett marknadsbolag, säger Anders Murat.
Han får medhåll av Per-Erling Evensen på Destination Gotland, som sitter kvar som ledamot i turistföreningens styrelse.
-Vi löser inga frågor genom att sätta ett "AB" efter namnet. Innan man talar om bolag ska man tala om innehåll, säger Per-Erling Evensen.
Arbetar vidare
Per-Erling Evensen syftar bland annat på det arbete med varumärket Gotland som pågår just nu och om den samverkan mellan konkurrenter som tagit form i bolaget Gotland Promotion.
Han avvisar inte tanken på ett marknadsföringsbolag för all framtid, men så länge det är Gotlands turistförening som är det organ som samlar branschen på Gotland så tycker han att det är på den plattformen man ska arbeta.
-När alla trådar som vi nu arbetar med knyts ihop så kommer vi kanske fram till att ett marknadsbolag är lösningen, men tills vi har beslutat oss för en annan organisation så måste vi verka inom den vi har.
Kritikerna tycker att turistföreningen blir trög när alla beslut ska förankras hos de 300 medlemmarna, men Per-Erling Evensen ser detta som en styrka:
-Vi får aldrig tappa den styrka som mångfalden ger.
Anders Murat stämmer in:
-Det skulle bli de stora elefanterna som dansar och dikterar villkoren i ett marknadsbolag. De små turistföretagen skulle inte ha råd att vara med.
Bra också
Totalt kommer sex ledamöter att avgå från den styrelse som idag består av sju ordinarie ledamöter och fyra suppleanter. Men alla kommer inte att behöva ersättas, eftersom styrelsen i framtiden ska bestå av nio ordinarie ledamöter och inga suppleanter.
Styrelsens ordförande Hans Klintbom tycker att det också kan vara bra med lite omsättning:
-Det är inte alltid en nackdel att få in nytt folk, kommenterar han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!