"Det ska vara samma pris på alla avgångar"

Den gotländska färjetrafiken kan i framtiden bli ett val mellan pest och kolera.
Billiga långsamgående färjor, eller dyrare snabba båtar.
Dyrare resor på populära avgångar och billiga turer på tider när det är svårt att fylla båtarna.
Samma system med differentierade priser för godstrans-porter.

Gotland2005-10-13 06:00
Det är några av Rikstrafikens förslag till förändringar när den nya färjetrafiken ska upphandlas.
Differentierade priser infördes för att styra beläggningen på båtarna, företrädesvis under högsäsongen. Principen innebär att det ska kosta mer att åka på attraktiva avgångar.
Under en kort tid fick även gotlänningarna finna sig i att välja mellan billiga biljetter på avgångar med få passagerare och dyrare biljetter på bekvämare tider. Systemet finns kvar, men inte för gotlänningar.
- Vi har hävdat att det ska vara samma pris på alla avgångar för gotlänningar, säger kommunalrådet Jan Lundgren.
Nu vill Rikstrafiken införa systemet för de mantalsskrivna på Gotland igen.
Nils Nordenbrink som representerar företagarna på Gotland i trafikantrådet reagerat kraftigt på förslaget.
- Vi ska inte drabbas av turisterna på sommaren. Vårt resande måste fungera som förturen på Fåröfärjan.
Längdmetertaxan för godstransporten får också differentieras. Det skulle innebära att branscher som dagligen levererar färskvaror får betalar högre fraktpriser jämfört med företag med mindre känsligt gods som kan välja billigare avgångar med lägre beläggning.

"Somliga drabbas"
- Det handlar om en ganska liten differentiering. Vinsten är att vi styr godset så att det tidskänsliga säkert får plats. Somliga drabbas, säger genrealdirektören på Rikstrafiken Staffan Widlert.
En av Rikstrafikens målsättningar är att hålla nere statens kostnader för Gotlandstrafiken. För att lösa det försöker man nu skriva ett avtal som ger bättre garantier för att inte pengarna i budgeten äts upp i förtid. Bränslekostnaderna är en faktor som man vill reglera annorlunda än i dagens avtal.

Långsammare färjor
"Effekten av bunkerpriser delas lika mellan resenärer/transportörer och statens ersättning för trafiken", är en av principerna som ingår i upphandlingen.
Andra riktlinjer som kommer att styra rikstrafikens upphandling är:
* Snabbfärjor, men vi accepterar båtar som går lite långsammare.
* Ännu snabbare färjor än dagens värderas inte så mycket extra.
* Rikstrafiken kan tänka sig något långsammare båtar.
* En långsamgående båt kan vara ett komplement under sommarsäsongen.
* Godset kan gå på en långsamgående båt.
* Första året kan man acceptera färjor som långsammare.

Avvägning: Snabbt eller billigt
- Vi sätter ett högt värde på snabb trafik, säger Staffan Widlert som förklarar att de olika faktorerna värderas ihop med hur mycket trafiken kostar staten. Det innebär att man får göra avvägningar mellan snabba båtar och billigare trafik när man väljer bästa anbudet.
- Jag kan till och med tänka mig att båtar körs något saktare för att spara bränsle.
Det nya upphandlingen kommer att se annorlunda ut än dagens.

Differentierade priser
- Det här blir ett nettoavtal där operatören behåller intäkterna. Anbudet ska täcka underskottet.
Lyckas operatören locka många resenärer ökar intäkter, förklarar Staffan Widlert, som säger att det ska finnas ett tak för hur höga priser som får tas ut.
Gotlänningarna får också finna sig i differentierade priser som ska ligga på 60 procent av vad övriga resenärer får betala.
- I genomsnitt ska rabatten vara densamma som idag.
Det ska finnas biljetter för barn och ungdomar, men operatören får själv bestämma hur mycket de ska betala.
- Operatören ska ha en drivfjäder för att ta hänsyn till att olika gruppers betalningsvilja. Syftet är att ge en möjlighet att utnyttja kapaciteten på ett bättre sätt.

Hemliga intressenter
Hur många som svarat på Rikstrafikens intresseförfrågan vill inte Staffan Widlert säga:
- Det är jättehemligt. De som deltar ska sväva i ovisshet, säger Widlert som tror att det kan påverka prisbilden.
- Vi måste se till att klara av att handla upp trafiken.

Går att köra billigare
Rikstrafikens vill locka fler företag att vara med och bjuda för att trafiken ska bli så billig som möjligt.
- Konkurrens är viktig för att hålla nere kostnaden, säger Staffan Widlert.
Det går att köra billigare än nu till en fullt rimlig vinst, det är han övertygad om.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om