"Det krävs strama tyglar och en stark kör-svensson"
"En ypperligt kärv budget". Så beskrivs budgeten för 2011. Enigheten är stor om de satsningar som görs i budgeten, men när det gäller bussiga kortets införande i Visby går meningarna i sär.
Lars Thomsson (C). Gav goda råd om strama tyglar, för att klara den minimala marginalen. arkivfoto: joel nilsson
Foto: Joel Nilsson
Under den långa budgetdebatten på gårdagens kommunfullmäktigesammanträde var det den halva miljon som den nya majoriteten väljer att satsa på ett införande av bussiga kortet i Visby som stod i fokus.
Här har Alliansen och den rödgröna majoriteten nämligen helt skilda åsikter. Alliansen vill hellre se en satsning på Centerns förslag om halvtimmesavgångar i landsbygdstrafiken.
Orättvisa
Gustaf Hoffstedt (M) tycker att det är underligt att den nya majoriteten väljer att satsa pengar på bussiga kortet när sjukvården går back och när man exempelvis inte anser att det finns pengar att öka socialnämndens budget för försörjningsstöd.
- Hur kan man låta sådana fundamenta stå tillbaka för att satsa på bussiga kortet? undrade Gustaf Hoffstedt.
- Det finns en väldig orättvisa mellan land och stad. På landet måste man ha tre kilometer till skolan för att vara berättigad till skolskjuts, men i Visby kan man åka buss, även om skolan bara ligger en hållplats bort, konstaterar Inger Harlevi (M).
Miljöpartiets Matias Lundström försvarade beslutet med att också ungdomar från landsbygden har glädje av att bussiga kortet kan användas i Visby.
Budgeten är kärv. Det är alla ense om. Marginalen för 2011 är bara 11 miljoner kronor, och med tanke på att hälso- och sjukvårdsnämnden i dagsläget ser ut att överskrida sina budgetramar för detta år med 55 miljoner kronor, pekade många på det tunga ansvar som vilar på hälso- och sjukvårdsnämndens nye ordförande Stefaan De Maecker (MP).
Hans nämnd kommer få stor betydelse för utfallet av hela kommunens ekonomi nästa år.
Lars Thomsson (C) ville ge ett råd till den nya majoriteten:
- Med en så liten marginal krävs det att man håller strama tyglar och för det krävs en stark körsven - eller kanske en "kör-svensson" som ser till att inte bara ha en budget i balans, utan också få ett bokslut i balans.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!