"Det kokar i branschen"

100 kronor tur och retur. Sommartrafik mellan Visby och Västervik. Den nya färjelinjen kan bli verklighet nästa sommar.
- Det kokar i branschen nu. Boendenäringen äger turisterna och det är de som måste bestämma sig, säger turistentreprenören Pigge Werkelin (GT).

Pigge Werkelin, t. v., och Nils  Nordenbrink.

Pigge Werkelin, t. v., och Nils Nordenbrink.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2012-07-31 04:00

För drygt tio år sedan hade Skyways monopol på flygtrafiken till och från Gotland. Priserna höjdes och turistnäringen såg konsekvenserna med färre besökare till ön. 2001 kom lokala entreprenörer med en lösning: De startade Gotlandsflyg och lyckades få ner priserna på flyget. Med höga färjepriser och minskande turism liknar dagens situation den för tio år sedan.

- Vill vi ha någonting gjort måste vi göra det själva. På samma sätt som vi gjorde med Gotlandsflyg, det är den enda möjligheten, säger Pigge Werkelin.

Planerna på en ny färjelinje mellan Västervik och Visby under sommarsäsongen har varit i gång länge. Men sämre tider för turistnäringen kan tvinga den att satsa på en konkurrent till Destination Gotland - en färjelinje driven av gotländska entreprenörer. Tidigare har det varit tal om att stora rederier skulle intressera sig för att köra rutten mellan Västervik och Visby. Men det tror inte Pigge Werkelin på.

- Det finns inget befintligt rederi som skulle ta på sig uppdraget. Vi får göra ungefär som med Gotlandsflyg: betala ett rederi för att köra sträckan med besättning så anställer vi servicepersonal och säljer biljetterna, säger han.


Långsamt och billigt
Han får medhåll av konsulten Nils Nordenbrink som han hyrt in för att räkna på saken. Planerna handlar om långsamtgående färjor som ska ta turister mellan Visby och Västervik.

- Det viktigaste är biljettpriserna. Eftersom det är så pass kort avstånd behöver resan inte ta mer än en halvtimme längre, och kan ändå ha lägre priser, säger han.

Enligt honom finns det i dagsläget 70-80 färjor runt om i världen som skulle kunna trafikera sträckan utan problem. Bilfärjor för ungefär 1000 personer. Större än de minsta, mindre än de största som kör i dag.


Tidigast nästa säsong
- Tidigast kan vi vara igång säsongen 2013, det är inte uteslutet. Men då krävs att ett beslut fattas i höst, eftersom startsträckan på ett sådant här projekt är ganska lång, säger Nils Nordenbrink.

Enligt Pigge Werkelin måste han få klartecken om plats i hamnen för de tänkta båtarna. Sedan är det upp till besöksnäringen att investera. Men han är säker på sin sak.

- Får vi inte mer pengar från staten är jag övertygad om att vi ser ett nytt rederi här inom ett år eller två år. Jag vet att det finns ett intresse hos besöksnäringen att få hit folk, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om