Per Lindskog bekräftar att miljökraven är en av de stora frågorna i kommande upphandling:
- Årets prishöjningar är ju ingenting mot det som väntar. Det kommer att få jättestor betydelse för gotlandstrafiken. Med nuvarande avtalsmodell ska staten och rederiet ta hälften var av kostnadsökningar.
- Vi vet inte om man kan behålla det upplägget. Det blir väldigt mycket pengar som ska tas ut på biljetterna, säger Per Lindskog.
Trafikverket
I går träffade Region Gotland Trafikverket i samband med att trafikantrådet höll möte. Christer Agerback från Trafikverket passade då på att redovisa hur det går i förhandlingen med Gotlandsbolaget med att förlänga nuvarande avtal till 1 februari 2017.
Enligt planerna skulle Trafikverkets styrelse ha fattat beslut om avtalet vid styrelsemötet i måndags. Förhandlingen med rederiet är dock inte klar, så styrelsens beslut blev att ge Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm fullmakt att godkänna och underteckna avtalet.
När det kan ske vet ingen. Trafikverket ska träffa Gotlandsbolaget nästa vecka. Region Gotland har ingen insyn i förhandlingen om att förlänga nuvarande avtal. Det är helt en fråga mellan Trafikverket och Gotlandsbolaget.
- Vårt deltagande gäller bara nästa, längre avtal. Vi träffar Trafikverket nästa gång i början av oktober, säger Per Lindskog.