Gästnätterna på hotell, stugbyar och vandrarhem ökar mer än resten av Sverige. Ökningstakten är dessutom snabbast utanför sommarsäsongen. Satsningarna på Tyskland och Finland under 2008-2009 har gett goda resultat med ökningar under maj – september på plus 50 procent jämfört med föregående år.
– Det finns en stark utvecklingspotential inom den gotländska besöksnäringen, konstaterar Mats Jansson, tillförordnad turistchef vid Gotlands Turistförening. Det krävs att vi fortsätter att marknadsföra resmålet Gotland samtidigt som vi breddar bilden att också omfatta hela varumärket Gotland. Då kan vi bidra till att skapa förutsättningar för tillväxt på Gotland.
Står inför utmaningar
I dagsläget står branschorganisationen Gotlands Turistförening inför stora utmaningar. Verksamheten gick med underskott 2009 och 2010 krävs stora förändringar för att nå en budget i balans.
–Just nu vänder vi på alla stenar, förtydligar föreningens ordförande Hans Klintbom i ett pressmeddelande. Vi ska naturligtvis ha en budget i balans men först måste vi klara ut att det är rätt verksamhet som föreningen bedriver. Det sker snabba förändringar i omvärlden och vi måste också ha beredskap för att förändras.