Det finns ett före och ett efter i livet
STOCKHOLM. NÀr Jimi Harelvi och jag ses i Kungsan denna heta maj-dag ska han om nÄgra timmar riva Romeo och Julias balkong.Sen Àr det dags att hÄlla upp dörren för Loa Falkman.- Ja, nÄgon mÄste ju göra det, som han sÀger.
Foto: Magnus Ihreskog
Det finns det, i alla fall för Jimi.
Men det ska vi komma till. Vi ska komma till vÀnskap ocksÄ och beslutsÄngest och saknad.
Men först ser vi oss om dÀr vi sitter:
Lunchlediga flanörer denna onsdag i KungstrÀdgÄrden, solen som slösar dÀr uppifrÄn och fjÀrdens vatten som glittrar dÀr borta framför slottet.
Förr var det hÀr en park att passera, en del av stan att rÄka gÄ igenom.
- Sen jag började pÄ Operan har det blivit förknippat med mitt arbete. Ser du fönstrena dÀr uppe, ovanför Café Opera, dÀr har vi vÄr matsal...man sitter ju dÀr och tittar ut över Kungsan.
ïJimi Harlevi, trummis i Midnight Moses som sedan blev Monostar. 90-tal. Det Ă€r lĂ€nge sedan nu, bandet lades ner för tio Ă„r sedan.
Och ocksÄ han Àr en annan nu.
Opera-Jimi. Scentekniker pÄ Kungliga Operan sedan tre Är, dessförinnan motsvarande jobb pÄ Dramaten.
SÄ vi tar vÀl det spÄret nu i inledningen. För det Àr förstÄs dÀr inne pÄ scenen det ska rivas balkong.
Nu, pÄ eftermiddagen, pÄgÄr repetitionerna av "Romeo och Julia", en balett efter Shakespeares skÄdespel.
Till kvÀllen Àr det förestÀllning av Verdi-operan "Falstaff" med Loa Falkman i huvudrollen.
Vi sitter i Kungsan, Jimi börjar jobba vid 15, det Àr Ànnu nÄgon timme dit.
Vad gör ni? BerÀtta.
- Ja, först ska allt som Àr pÄ scenen nu bort, all dekor, alla tyger, sen ska "Falstaff" in...det Àr fyra, fem förestÀllningar pÄ gÄng samtidigt sÄ det Àr mycket logistik dÀr inne, sÄ inte det man ska ha nÀsta gÄng hamnar in i hörnet. Och sen Àr man stand by under förestÀllningen, öppnar en dörr Ät Loa, till exempel.
SĂ€ger han tack?
- Nej, haha. Men han Àr faktiskt en av dem som Àr mest reko, vÀldigt mÄn om att ta i hand med alla, att se alla som Àr med i en produktion.
"Operadivor" brukar man sÀga. Finns det operadivor i verkligheten?
- Jo, sÄ Àr det vÀl...absolut. Men det var mycket vÀrre pÄ Dramaten.
Vem öppnade du för dÀr?
- Börje Ahlstedt, till exempel. Och han sa inte tack, kan jag sÀga.
Det mÄste kÀnnas speciellt att jobba bland alla dessa stjÀrnor?
- I början, alltsÄ...jag tyckte det var jobbigt, JOBBIGT, och stÄ med Lena Endre och Mikael Nyqvist och lÄtsas som det var vÀrldens vanligaste grej samtidigt som man bara hade en enda tanke i huvudet: shit, det Àr ju dom!, liksom. Det var ingen vanlig grej för mig.
Nej, det blir ju sÄ...nu mÄste jag se ut som om det hÀr inte Àr nÄn stor grej!
- Precis. NÀr jag började pÄ Dramaten var det en chock att komma upp i matsalen. En gÄng satte jag mig ensam vid ett lÄngt bord och plötsligt kom alla man sett pÄ tv och film och satte sig runt om mig, jag visste inte vart jag skulle ta vÀgen.
SÄ du slÀngde i dig maten och stack?
- Ja, typ. Stirrade ner i tallriken och Ät fort som fan.
ïJimi Harlevi Ă€r nattmĂ€nniska. Sitter vid datorn, kollar SVT Play och gĂ€rna naturprogram som "Planet Earth". Lyssnar pĂ„ ljudböcker.
Och fÄr han lust att fixa nÄt i sin etta i Aspudden sÄ gör han det. Skruvar ner köksskÄp, mÄlar vÀggen. Tyst förstÄs. Men klockan kan lÀtt bli halv fyra innan det fÄr vara nog.
Jimi spelade med gotlÀndska rockgruppen Monostar i tio Är. Det var en stor del av hans uppvÀxt. Nej, det var hans uppvÀxt.
Sen tog det slut, en era var över.
Vi pratar om den, medan duvorna pickar efter lunchsmulor pÄ grusgÄngen.
Jag vet att du identifierade dig som just Monostar-trummis efterÄt. Att det var svÄrt att hantera, att komma ur.
- Jo, sÄ var det ju...
Finns det nÄgon sorg i det i dag?
Han funderar lite, pillar pÄ solglasögonen, sparkar undan en sten i gruset.
- Det Àr dubbelt, det dÀr. Det var ju en speciell tid...vi lyckades ju ÀndÄ göra ett fullÀngds-album och tvÄ ep, vi flyttade hit till Stockholm tillsammans...vi var ju bÀstisar, det var ju "vi". Men sen slutade allt med att vi inte kom överens och den biten saknar jag inte alls.
Ăr du fortfarande "trummisen i Monostar"?
- För vissa pÄ Gotland Àr jag nog det. Inte inför mig sjÀlv, det vore vÀl tragiskt i sÄ fall. Jag Àr inte sÄ nostalgiskt lagd, men ibland kommer det ÀndÄ över mig att fan vad kul vi hade.
En av Jimis bÀsta vÀnner Àr, sÀger han, Linus Larsson, dÄ gitarrist i Monostar. En uppvÀxtkamrat som med tiden blivit en "ny" vÀn.
Linus har flyttat tillbaka till Gotland och bor med familjen i ett hus i HogrÀn. Tillsammans har de skapat en ny relation.
- Det finns ett före och ett efter, liksom. Vi fick en vuxnare relation efter Monostar. Förut var vi som smÄsyskon, vi hade inte den respekten för varandra som vi har nu.
Jimi flyttade, tillsammans med bandet, till Stockholm 1995. Men efter att gruppen upplösts valde han att ÄtervÀnda till ön.
För att han saknade den sÄ mycket.
Eller hur det nu var.
- NÀr jag kom hit -95 lÀngtade jag till Gotland otroligt mycket. Det var med en klump i halsen varje gÄng jag Äkte dÀrifrÄn. Jag var tvungen att flytta tillbaka för att fÄ ro, för att fÄ veta. Men efter tre Är (99-02) insÄg jag hur mycket jag istÀllet saknade Stockholm, hela mitt sociala nÀt som fanns hÀr.
Har din bild av hemön förÀndrats med tiden?
- Gotland Àr lite som en sommarstuga nu. Det var skönt att komma pÄ det. Ett tag visste jag fan inte var jag skulle bo, jag hade en fot hÀr och en fot dÀr, liksom.
ïJimi har inget favoritlag, Ă€ter han pizza blir det oftast capricciosa med jalapeno och den 19 juni kommer han inte att följa Det Stora Bröllopet, trots att han hĂ„ller till nĂ€stgĂ„rds.
- Jag Àr inte mycket för monarkin men har ingen emot att de gifter sig, det fÄr de göra bÀst de vill.
Kontrakt pÄ en etta i Aspudden, fast tjÀnst pÄ Operan, lön pÄ kontot varje mÄnad. Jimi Àr 34, Ären har gÄtt och han uppskattar tryggheten.
- Det Àr skönt att veta att lönen kommer, sÀger han med ett leende.
Var Àr du i livet just nu?
- Egentligen lever jag som nÀr jag var 25, haha. Jag Àr singel, gÄr pÄ rockklubbar, gör som jag vill, förhÄllanden har kommit och gÄtt, liksom...men jag trivs med det. NU trivs jag med det.
Nu?
- Innan tÀnkte jag att shit, jag mÄste trÀffa mitt livs kÀrlek och skaffa hus och barn och allt det dÀr, du vet...men jag har slÀppt det nu, det Àr lugnt, liksom. Jag har det perfekt.
Vad vet du nu som du inte visste dÄ, nÀr du var 20?
- Ja, alltsÄ, fan...det Àr sÄ mycket, var ska jag börja?
Var du vill.
- Jag har fÄtt ordning i min pÀrm med försÀkringar och bankpapper och pensionssparande och sÄnt, det har jag dödskoll pÄ, det hade jag inte nÀr jag var 20. DÀremot finns det en eld i en i den Äldern som jag uppskattar, man Àr orÀdd, man vet inte sÄ mycket, Àr rÀtt naiv, ser man i efterhand. Va fan, jag kan vÀl flytta till Irland nÀsta vecka, en biljett bara sÄ ordnar det sig...det skulle jag aldrig vÄga nu, jag har blivit mer och mer bekvÀm.
Ja, det blir ju sÄ.
- Jag menar, min lÀgenhet...har jag ett kontrakt hÄller jag fast vid det...fan, man flyttade ju tio gÄnger och bokade man upp sig pÄ nÄt mer Àn ett Är...det hÀnde liksom inte, det var ju livstid. Man kanske skulle pÄ vÀrldsturné, det gick ju inte att lÄsa sig...alla drömmar man hade.
DÄ, pÄ 90-talet nÀr Popcicle var heta och ingen Ànnu hört ordet "millennium", frodades rockdrömmarna, de som falnat i dag.
Han spelar lite med en norsk artist som heter Katharina Nuttall. NÄn gÄng dÄ och dÄ, sÄ mycket han hinner, han har ju sitt jobb.
Vi gÄr in pÄ Operan sen, in i mörkret. DÀr pÄ scenen repeteras "Romeo och Julia"-baletten och i orkesterdiket sitter musikerna fritidsklÀdda. Bara ett dunkelt ljus och vingslag i hela byggnaden av levande musikhistoria.
Det hÀr Àr Jimis liv nu, hans arbete.
Ăven om han vet mer om rockânâ roll Ă€n opera. Loa Falkman kĂ€nner han till, honom hade han sett i tv, men de andra...ingen större aning.
Skönt, tycker han. DÄ slipper han stirra ner i tallriken vid lunchen.
* * *
EfterÄt frÄgar jag vad det blivit av det hÀr, vad var det för en intervju egentligen?
- Ja, du...det Àr vÀl mycket sÄnt man tÀnker pÄ hela tiden. Tillhörighet, var man befinner sig, vart man Àr pÄ vÀg, vad blir nÀsta steg eller ska det vara sÄ hÀr? Jag tror jag kommer att tÀnka sÄ tills jag drar ur jacket en dag.
Ă
lder: 34. Bor: Etta i Aspudden. Familj: Singel med katt. Yrke: Teatertekniker pÄ Kungliga Operan. En bra bok: Den allvarsamma leken - Hjalmar Söderberg. En bra skiva: Loveless - My Bloody Valentine
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!