Det är tanken som räknas ...

För de flesta inträffar soppatorsk aldrig eller högst ett par gånger i livet. Norsk torsk blev det två stycken på två dygn, och samma båt från Sjöräddningen hjälpte till båda gånger.

Gotland2004-07-12 04:00
Sent i torsdags natt blev det till att stäva ut för Fårö, den Stridsbåt 90 som Sjöräddningen har placerad på Fåröstationen. En norrman hade fått slut på diesel på sin färd från Baltikum. Han hämtades mellan Visby och Kappelshamn och fördes in till Lauters.
I lördags upprepades historien. Norrmannen hade då gått in i Fårösund genom Norra gattet. Fårösunds marina var i sikte när motorn med några hostningar förkunnade att färden var slut.
Försöken att ankra misslyckades. Den hårda vinden började föra norrmannens båt ut ur sundet samma väg som han kommit in. Det blev till att svälja förtreten och larma Sjöräddningen än en gång.
Fårö ryckte ut, lade sig långskepps i den hårda vinden och hjälpte norrmannen i land.
­När det är så mycket sjö måste man se till att fylla tankarna ordentligt, eftersom dieselmotorer är känsliga för luft, säger John Jonsson, som kör Fårö.
Ett gott råd för den norske skepparen och hans vidare färd mot hemlandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om