"Det allvarligaste hotet på många årtionden"

- Helt oacceptabelt! säger landshövding Marianne Samuelsson.

Gotland2005-09-17 06:00
- Den positiva utveckling vi har haft på Gotland, kommer att stanna av med de högre priserna. Det är ett stort bekymmer att vi måste leva med det här avtalet, som inte är stabilt eller bra, i något år till.
- Jag vill se ett avtal där staten ger mer stöd till trafiken. Det är en politisk fråga hur man ser på Gotlandstrafiken, säger Samuelsson som i förrgår tillskrev Näringsdepartementet i ärendet.
- Gotlänningarna behöver göra samma aktion kring det här, som norrlänningarna gjorde kring transportstödet.
- Den negativa utveckling som Gotland lyckats vända, trots försvars- och industrinedläggningar, löper i och med en så dramatisk kvalitetsförsämring av färjetrafiken stor risk att helt stanna upp.
Goda Gotlandskommunikationer bidrar till att likställa utvecklingsmöjligheterna med övriga Sverige, menar de.
- Vi vet att Gotlands möjligheter att utvecklas av egen kraft i hög grad hänger samman med våra kommunikationer.

- Det är helt orimligt att vi gotlänningar blir sittande med Svarte Petter på grund av ett dåligt statligt avtal.
Nu krävs gemensam kraftsamling för att kräva minst bibehållen standard, menar Nypelius.
- Gotlandstrafiken är vår landsväg och då får det inte vara bunkerprisernas utveckling som avgör hur tillgänglig trafik vi har till och från Gotland.
Hon påtalar den senaste tidens framtidstro bland gotländska företag, inte minst inom besöksnäringen.
- En förutsättning för att näringslivet skall kunna utvecklas ytterligare är att transport av människor, bilar och gods erbjuds med minst nuvarande turtäthet och till anständiga priser. Denna positiva utveckling vill Rikstrafiken förhindra.
- Som gotlänning tycker jag att det är bedrövligt att oljepriset ska bestämma vilken trafik vi ska ha!
Sten-Crister Forsberg säger dock att han har förståelse för Rikstrafikens förslag.
- Får de inte fler pengar har de inget annat att välja på än att höja priserna. För att undvika det krävs politiska beslut.

Bjelfvenstam säger sig i dagsläget inte se någon anledning till att staten skulle skjuta till ytterligare medel till Rikstrafiken.
- Man ska komma ihåg att så sent som i vårpropositionen fick Rikstrafiken 100 miljoner kronor extra för att klara trafikutbudet, inte bara på Gotland.
- All trafik på läns- och riksvägar har drabbats av ökade bränslekostnader.
Att Gotland har havet som länsväg, gör inte situationen så unik att särskilda åtgärder motiveras, menar Bjelfvenstam.
- Inte när det gäller bränslekostnader. Det drabbar alla. Men det är beklagligt, inte minst för näringslivet, eftersom bränslepriset är en viktig del av konkurrensvillkoren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om