Det är mycket som kan kännas upp och ner i världen... Kanske är det så Destination Gotland tänkte när de monterade en logga i sin utebar. Gotlandskartan i loggan är nämligen helt upp och nervänd.
Flera uppmärksamma båtresenärer har fotat av loggan som nu börjar sprida sig på sociala medier och många ställer sig frågan; varför?
”Geografi kan vara svårt”, ”Det måste väl finnas någon logisk förklaring till loggan. Eller?”, ”I 20 år bodde jag på Storsudret, eller var det på Fårö...?”, ”Är det någon som vill med på en utflykt ner till Fårö i morgon?” – är bara några av kommentarerna.
Destination Gotlands vd, Marcus Risberg, skrattar lite när vi ringer upp och frågar om den omdiskuterade loggan.
– Om den uppmärksammas och blir en snackis då har vi uppnått vårt syfte, säger han.
Finns det alltså en tanke bakom det upp och nervända Gotland?
– Det finns absolut en tanke. Främst ska det vara ett snyggt visuellt element. Inom ombordverksamheten använder vi ibland bara vissa delar av Gotland och ibland använder vi hela Gotland – ibland som nu i det här fallet inverterat eller upp och ner, svarar Marcus Risberg och fortsätter:
– Dels för att det är snyggt och sen är ju inte ett landskap statiskt. Om du använder Google Maps till exempel förändras ju landskapet om du skulle åka från Fårö till Visby. Så vem är det som säger att det är rätt att titta på Gotland från det ena eller andra hållet?
Så det är helt medvetet?
– Det är det. Så enkelt är det.