Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen berättar att man jobbar för fullt med felsökning.
- Det är ju inte lika lätt som när man befinner sig på landbacken. Det är många delar som skall klaffa när allt hänger ihop med ett komplext system.
Destination Gotland har försökt att nå alla berörda passagerare både via sms och facebook.
- Det är ju väldigt beklagligt det här. Kunderna blir drabbade och vi kan inte ta emot någon kredit.
De passagerare som vill köpa bussbiljetter ombord måste göra det direkt vid bussarna. Likaså kan inte restaurangen eller affären ombord ta emot kontokort. Däremot fungerar alla kortköp på land, både i terminalen och när man kör ombord.
Förlorar ni mycket pengar på det här?
- Ja, det är klart vi gör. Men mest är det synd om kunderna givetvis.
När tror du allt fungerar igen?
- Jag vet inte exakt. Det är svårt att säga en tidpunkt mer än att vi jobbar på att fixa problemet.