Just nu pågår förhandlingar mellan Destination Gotland och Unionen angående de anställda i terminalen. Där vill Destination Gotland inte ersätta två personer som gått i pension under 2012.
Anledningen till att man ser över verksamheten i terminalen är att det under en tvåårsperiod blivit allt färre som ringer till Destination Gotland för att boka båtbiljett. Allt fler väljer nämligen att boka via internet eller Destination Gotlands mobilapp.
- Det har minskat med 33000 inkommande samtal till Destination Gotland enbart under det senaste året. 75 procent av våra kunder bokar via internet, säger Destination Gotlands VD Christer Bruzelius.
Personal från städa hytterna själva
På båtarna kommer Destination Gotland att ta bort en tjänst per fartyg och därmed inte ersätta två personer som går i pension under det senaste året. Anledningen till det är att all personal förutom befälen städar sina hytter själva efter årsskiftet. Vid personalbyten kommer dock hytterna att städas.
- Vi har avsatt tid i schemat, så att man ska hinna med och städa sin hytt, säger Christer Bruzelius som egentligen ville att också befälen skulle städa sian hytter mellan avlösningarna men deras kollektivavtal medger inte den möjligheten.
Totalt är det en tjänst per fartyg och två tjänster iland som kommer att beröras i och med pensionsavgångar och den effektivisering som Destination Gotland vill genomföra under 2013.
- Det vi gör är att vi ser över och effektiviserar verksamheten, säger Christer Bruzelius.
Enligt uppgift till helagotland.se omfattar effektiviseringen ca 12000 timmar på de stora fartygen årligen.
- Det kan komma att bli upp emot det. Men det är inte klart, säger Christer Bruzelius.