DestGotland agerar omdömeslöst

Gotland2020-03-30 15:31
Med kraftigt reducerad flygtrafik är DestGotland det återstående alternativet för de som trots Coronaepidemin behöver resa mellan Gotland och fastlandet. Väl ombord uppmanas vi hålla avstånd till varandra för att minska risken för smittspridning. Desto märkligare ter sig DestGotlands agerande gällande sittplatsfördelning. I stället för att sprida ut passagerarna maximalt är stora partier tomma medan passagerarna i vissa sektioner är placerade nära varandra.
Ännu mer bisarrt är DestGotlands strategi gällande kupéplatserna. I dessa kristider är kupéplats ett klokt val för att hålla avstånd till främlingar. DestGotland väljer konsekvent att fylla hytterna med passagerare som tidigare inte varit i kontakt med varandra. Det är ett makalöst oansvarigt agerande! Bättre hade varit att använda fler hytter, endast blanda personer som redan innan resan har kontakt med varandra. Detta trots att båtarna går i det närmaste tomma och kupétillgången är god. DestGotland prioriterar att slippa städa fler hytter och hävdar att det är upp till var och en att köpa en egen kupé för 400 kr extra. Vad DestGotland inte tycks förstå är att en egen kupé i dessa tider inte handlar om bekvämlighet utan om samhällsskydd. I kontakt med DestGotlands kundtjänst i fredags upplystes jag om att det är frivilligt att åka båt och att de som önskar egen hytt kan betala extra. Det är ett cyniskt uttalande som visar att DestGotland i stället för att ta ansvar i en krissituation ser möjligheten att tjäna extra pengar, genom att passagerare som i vanliga fall skulle använt vilstol nu köper egen hytt för att minska risken för spridning. Men är det verkligen endast passagerarnas ansvar? Matematiken är enkel: för varje passagerare 400 kr extra, för DestGotland en extra papperskorg att tömma.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!