Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) bemöter före detta näringsminister Björn Rosengren (S) angående upphandlingen av Gotlandstrafiken.
-Björn Rosengren (S) menar i en debattartikel den 8 februari att regeringen vill förstatliga Gotlandstrafiken. Regeringen finansierar redan i dag stora delar av Gotlandstrafiken. Bara de senaste tio åren har närmare 4 miljarder kronor avsatts till den trafik som bedrivs av Destination Gotland, skriver Catharina Elmsäter-Svärd i Svd.se på måndagen och fortsätter:
- Regeringen vill inget hellre än att fortsätta upphandla trafiken i god konkurrens. Det är konkurrens mellan flera olika anbudsgivare som möjliggör bättre kvalitet, service och utbud. Därför är det viktigt att åstadkomma en upphandling där så många som möjligt kan delta. Det skulle alla vinna på.
Catharina Elmsäter-Svärd skriver om "kända lobbyister och före detta politiker som försöker få regeringen att ställa krav som omöjliggör fler anbudsgivare" och att det bara finns ett fåtal fartyg i världen som svarar upp mot de krav som Rosengren förespråkar.
- Två av dessa fartyg tillhör Destination Gotland. För att åstadkomma en bra upphandling, som i slutändan ger ett bättre resultat, måste därför kraven vara flexibla.
Utan konkurrerande anbud ökar risken för höga kostnader och sämre kvalitet. Det kan vi aldrig acceptera, skriver infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och avslutar sin debattartikel:
- Vi tänker ta fortsatt ansvar för de svenska skattebetalarnas pengar. Vi tummar inte på den uppfattningen.