De vill slÄss om kakan

I gÄr presenterade sig ett nytt medium pÄ ön, Gotlandskanalen. Tv-kanalen vill slÄ sig in pÄ den gotlÀndska marknaden för mediereklam pÄ totalt 60-70 miljoner kronor.

Gotland2006-07-11 06:00
Gotlands 58 000 invĂ„nare uppvaktas av mĂ„nga medier. HĂ€r finns dagstidningar, nĂ€ttidningar, gratistidningar, radio- och TV-kanaler, flera av varje, samt vanlig direktreklam. De flesta Ă€r kommersiella och beroende av annonser. Det Ă€r egentligen bara Sveriges Radio Gotland och SVT:s Östnytt som inte Ă€r beroende av reklamintĂ€kter.
SÄ nÀr lokala Gotlandskanalen i gÄr drog igÄng presenterade sig Ànnu en aktör pÄ öns mediemarknad, som tÀcker de flesta av de 22 000 hushÄllen.
Gotlandskanalen hÄller bland annat till under jorden vid Specksrum i Visby, dÀr Radio Gotland tidigare huserade. En halvtimmes program spelades in klockan 7.30, för att sÀndas senare under förmiddagen.

Gott humör
Det var varmt, ingen ventilation, inga flÀktar och starka lampor i studion. Men trots att studiovÀrden försovit sig och nedrÀkningsklockan saknades, var humöret hos pionjÀrgÀnget gott. Programledaren Julia Bendelin höll huvudet kallt och intervjuade kanalens nya Àgare och programchef, Bobo Ginzel, Spider TV AB och artisten Micke Andersson spelade och sjöng. Man hann ocksÄ med ett inslag frÄn Röda Korsets Kupan.
PÄ sena eftermiddagen ska den tidigare radioreportern Lasse Ahnell presentera nÄgon aktuell frÄga. Nyheter blir det dÀremot inte i den nya kanalen, det blir för dyrt. I dag har kanalen endast en handfull anstÀllda, plus nÄgra praktikanter.
Meningen Àr att kanalen, efter de sÀrskilda sommarsÀndningarna, ska sÀnda direkt pÄ sena eftermiddagen, med följande repriser, och annat material, som till exempel filmer.
Bobo Ginzel uppskattar den mediala annonsmarknaden pÄ Gotland till 75 miljoner kronor och hoppas att kunna ta för sig av den. Han tÀnker sig att annonsavbrotten i Gotlandskanalen kommer ungefÀr var 30:e minut.
- Erfarenheten sÀger att nÀr ett nytt medium kommer in pÄ marknaden sÄ brukar annonsörerna snarare öka sin reklambudget, sÀger han förtröstansfullt.
Göran Hellström, annonschef pÄ Gotlandspress, konkurrent till Gotlandskanalen om annonsintÀkterna, tror att den totala annonsmarknaden ligger nÀrmare 60 Àn 75 miljoner kronor. Han tror snarare pÄ en omflyttning av pengar inom budgeten Àn en utökning, som Ginzel hoppas pÄ.

Tufft med lokala annonser
- Det Àr stor skillnad pÄ tv-reklam i de nationella kanalerna, dÀr man har stora, internationella annonsörer, men en lokal kanal ska ju ha lokal företagsreklam, och det kan bli tufft.
Vilka ska producera den reklam som Gotlandskanalen ska sÀnda?
- I första hand blir det Spider TV, som gör det sjÀlva, sÀger Ginzel som hoppas pÄ fler reklamproduktionsbolag pÄ Gotland. Ett bolag som i dag producerar radioreklam pÄ Gotland, men Àven reklam för rörliga webbsÀndningar Àr Teknomedia, Àgt av Norrköpings Tidningar. Kanske kommer de att producera tv-reklam sÄ smÄningom?
För Norrköpings Tidningar har redan funderat över egna tv-sÀndningar pÄ Gotland, men hittills funnit att det skulle bli för dyrt. Vd för Gotlandspress Àr Lars Herlin:
- Gotlandskanalen lÄter som en vÄghalsig satsning. Om de ska göra kvalitets-tv mÄste de dra in 8-9 miljoner kronor och det Àr vÀldigt mycket pengar.

Modigt att starta
Gotlandspress egen satsning för framtiden har börjat i de rörliga webbsÀndningarna pÄ sajten helagotland.se.
Kan dÄ företagen tÀnka sig att börja göra tv-reklam? FrÄgan gÄr till Företagarnas Per Vinberg i Visby:
- Det Àr modigt av Gotlandskanalen att starta, men vi har inte gjort nÄgon undersökning om vilken bÀrkraft företaget kan ha. Vi har egentligen varken kompetens eller kunskap om att uttala oss om hur attraktivt tv-mediet Àr, vi har inte frÄgat vÄra medlemmar. Jag förutsÀtter att Gotlandskanalen sjÀlv har gjort sÄdana undersökningar.
Gotland har i dag tvĂ„ kommersiella dagstidningar, Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda, flera gratistidningar (Gotland Just nu, Lokaltidningen, Gotlands Annonsblad, Lördagstidningen med flera), SR:s Radio Gotland, de kommersiella radiokanalerna Radio Four och Rix FM, samt den lilla statsfinansierade nĂ€rradion Just Radio. Till det kommer SVT:s Östnytt och numera ocksĂ„ Gotlandskanalen. Förutom dessa medier finns nĂ€ttidningen gotlandska.se och helagotland.se, GT:s och GA:s gemensamma nĂ€ttidning.
De 22 000 hushÄllen har mycket att vÀlja pÄ, för att inte tala om företagen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om