De slåss för Almedalsdrinken

IOGT-NTO lanserade den alkoholfria Almedalsdrinken 2012. Nu anmäler en privatperson Carlsberg för att försöka sno konceptet.

Almedalsdrinken 2015, som nykterhetsrörelsen står bakom.

Almedalsdrinken 2015, som nykterhetsrörelsen står bakom.

Foto: Lina Mattebo

Gotland2015-06-05 18:30

Carlsberg Sverige AB lanserade i maj sin alkoholfria öldrink i Almedalen under hashtag #almedalsdrinken på sociala medier. Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO anser att namnet är varumärkesskyddat. De har också använt domännamnet www.almedalsdrinken.se och hashtagen #almedalsdrinken sedan 2012.

"Detta är med andra ord otillbörlig marknadsföring genom renommésnyltning där ett multinationellt bolag i alkoholindustrin approprierar en kampanj från en ideell organisation", skriver anmälaren till Konsumentverket.

Anmälaren menar att det är skadligt för nykterhetsrörelsen och att det förvirrar konsumenterna.

Almedalsdrinken 2015 innehåller päron och lime med en twist av gurka.

De står bakom Almedalsdrinken:

Anhöriga mot droger - Blå Bandet - CAN - ECAD - Ersta Diakoni - Föreningen Fruktdrycker - Föräldrar mot Narkotika - Hassela Solidariet - Hela Människan IOGT-NTO - KRIS - KSAN LP-verksamheten - NBV - Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle Riksföreningen för förstärkt familjevård - Simon - SMART - Smart Ungdom - UNF - Våga va

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om