Almedalsveckan växer för varje år och nu är man uppe i 17 000 aktiva deltagare.
- Vi räknar med lika många besökare, så det blir lite folk, säger Karin Lindvall.
Totalt 930 arrangörer bjöd på 1 800 arrangemang. Det är 130 fler än i fjol. 1 719 journalister har besökt presscentret och hur många journalister som varit i Almedalen förutom dessa är oklart.
110 miljoner
Under året har Region Gotland 1,5 tjänst som jobbar med Almedalsveckan.
- Studenter jobbar i presscentret under veckan och det är bra med ungdomar som är duktiga på IT och nätverk och som dessutom är trevliga och glada.
Karin Lindvall räknar lite på kostnader och intäkter för veckan.
- Man räknar med att vi får in 110 miljoner kronor till näringslivet och intäkter för markhyran till regionen uppgår till 1,3 miljoner.
Stor mediebevakning
Mediebevakningen har varit ovanligt stor och bättre PR för Gotland kan man inte tänka sig, menar Karin Lindvall.
- Jag hoppas att det i framtiden kan bli fler arrangemang av liknande slag i Almedalen. Nu är det ju en etablerad mötesplats och det gäller att haka på. Alla vet vad Almedalen är nu.
Själv har hon jobbat med Almedalsveckan sedan 1990-talet och tycker det är lika roligt.
- Men man vet inte hur det bli i nästa år. Det får framtiden utvisa, säger hon.
Redan 56 ansökningar
Till nästa år har 56 ansökningar kommit in för deltagande.
- Det känns bra och känns att man gör något som är viktigt, säger hon. Men visst, det är jobbigt och jag är trött. Klockan 22 stänger jag av min telefon och sätter på den igen klockan sju på morgonen. Annars ringer det hela tiden.
Sammanfattning
Ännu får hon inte riktigt ledigt. Hon ska sammanställa veckan och göra utskick till media och arrangörer bland annat. Men sen tar hon i alla fall lite sommarledigt.