De marknadsför Gotland i vågad outfit

I kväll hålls Turistgalan uppe i Stockholm och några inom besöksnäringen tog tillfället att marknadsföra Gotland lite extra.

Några av alla människor som besökte Gotlands monter.

Några av alla människor som besökte Gotlands monter.

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2013-12-04 20:31

De stora aktörerna inom besöksnäringen på Gotland var på torsdagskvällen i Stockholm för att medverka på Turistgalan.

Företagen delar på en gemensam monter för att marknadsföra Gotland.

– Vi stod på galan för tre år sedan med olika montrar, då kom vi fram till att vi var knäppa som stod i olika. Då bestämde vi oss för att göra något gemensamt, säger Carl-Johan Stålhammar, vd Wisby Strand Congress & Event.

– Nu kör vi ihop för det gynnar alltid någon inom besöksnäringen om människor kommer till Gotland.

De brukar varje år delta på cirka tio mässor och varje gång brukar "Gotlandsgänget" att köra med ett särskilt tema för att utmärka sig bland alla montrar.

På Turistgalan hade man valt att köra "Baywatch och beachclub"-tema.

– Vi försöker alltid sticka ut när vi är på mässor. Nu har det blivit känt i mässvärlden att vi alltid kör något tema med shorts. När vi inte hade det en gång, då blev det förstås en snackis, säger Carl-Johan Stålhammar och skrattar.

Det borde väl vara ett framgångsrecept att vara unik?

– Framförallt blir det en snackis, det här är en marknadsföringsinsats för Gotland och är vi unika. Då minns man oss, men sedan är det lite svårt att göra affärer på plats. Det brukar bli senare, säger Carl-Johan Stålhammar.

Hur går det för er monter på galan?

– Det är mer folk hos oss än i de andra montrarna, så vi är jättenöjda.

Nu återstår det att se om Gotland lyckas plocka hem några priser på Turistgalan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om