Dyrare olja har gjort att Destination Gotland nu höjer biljettpriserna. Senaste justeringen av biljettpriset var i början av januari som då höjdes med genomsnitt tre procent.
Lägstapriserna kvar
Nya taxan som träder i kraft i dag innebär en höjning med mellan 19 och 25 kronor för en vuxen, beroende var du väljer att sitta. Priset för en personbil höjs med 26 kronor för en enkelresa.
Rederiet har valt att inte höja lägsta priserna för besökare som reser i ekonomiklass. Den kostar som exempel 258 kronor per vuxen. Lågprisalternativet alla+bilen höjs inte heller.
- När vi höjde i januari hoppades vi att det skulle räcka men bunkerpriserna har dragit iväg och vi ser en trend att det fortsätter, förklarar marknadschef Per Erling Evensen dagens prishöjning.
Inga löften
Om det blir ytterligare höjningar kan han inte säga.
- Vi gör bedömningen att den ska hålla över en längre tid, säger han men kan inte ge några löften.
Åke Svensson, som är i Bryssel, hade fått förhandsbesked om höjningen. På måndag träffar han infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
- Vi måste visa vilka konsekvenser det här får, säger han.
Igår träffade han representanter för B7-öarna som har samma problem att brottas med.
- De senaste oljeprishöjningarna påverkar både besöksnäringen och de boendes möjlighet att resa.
"Staten måste gå in"
Niklas Harlevi, vd på Gotlands Konferens & Turistservice tycker att det är dags att slå näven i bordet.
- Staten måste gå in och ta sitt ansvar för Gotland. Hela näringslivet påverkas av höjda biljettpriser.
Han konstaterar att turister som tältar eller bor i billigare stugor blir färre, som en direkt följd av färjepriserna.
- Entrébiljett till Gotland är för hög jämfört med västkusten till exempel. Konsekvensen blir att både turism och handel tappar intäkter. Hans lösning är att staten måste ta mer än 50 procent av prisökningen.
- Oljan kommer förmodligen att bli ännu dyrare. Vi kan inte vänta på ett nytt avtal. Politikerna måste handla nu. Vi kan inte fortsätta köra tomma båtar med gods i full fart på vinterhalvåret som våra besökare på sommaren ska betala.
Landshövding Cecilia Schelin Seidegård är också bekymrad men påpekar att bilisterna också drabbas av oljeprishöjningarna.
- Jag kan hålla med om att tio procent är en väldigt stor höjning. Det är inte i samma härad som bensinhöjningarna.
Stabila lösningar
Hon efterlyser en stabil prispolitik och lösningar i form av annan teknik.
- Bränsleåtgången i våra bilar har pressats till hälften. Vi måste göra samma med sjöfarten, säger hon.