Däckrazzia på ön

De gotländska trafikanterna kör omkring med de sämsta däcken i landet. Vid en undersökning förra året hade fyra av tio bilister på ön däck som inte var godkända.Nu är det dags igen att kolla de gotländska bilisternas mönsterdjup.

mönsterdjup. Med hjälp av en femkrona kan du mäta däckets mönsterdjup. Avståndet mellan kanten på myntet och överdelen på siffran fem är 3 mm. Mindre får det inte vara.  foto: bengan zettergren

mönsterdjup. Med hjälp av en femkrona kan du mäta däckets mönsterdjup. Avståndet mellan kanten på myntet och överdelen på siffran fem är 3 mm. Mindre får det inte vara. foto: bengan zettergren

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2008-09-06 04:00
- Vi gör däckrazzior under en vecka, berättar Bosse Larsson på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetsfrämjande, på Gotland.
NTF samarbetar med polisen, Bilprovningen, Däckbranschens Informationsråd och Vägverket.

1 200 kronor i böter
En första razzia gjordes på fredagen.
- Polisen stoppar trafikanterna och gör en vanlig kontroll av nykterhet, körkort och bil, berättar Roger Nyd, chef för trafikpolisen på Gotland.
Fordonsägare med däck som har ett mönsterdjup mindre än 1,6 millimeter, får böta 1 200 kronor och måste ombesikta bilen. På vintern gäller minst 3 millimeter.
När polisen är klar erbjuds föraren att åka till en kontrollplats där däckspecialister mäter mönsterdjup och lufttryck. En trafiksäkerhetsexpert från NTF berättar om varför det är viktigt att ha bra mönsterdjup och rätt lufttryck i däcken. Föraren får också svara på ett par frågor.
Förra året undersöktes 3119 bilar i landet varav 504 körde runt på Gotland. Mer än var tredje bil, 40 procent, hade minst ett slitet däck med ett mönsterdjup på högst 3 millimeter.
Bra däck är viktigt för säkerheten. Enligt en finsk undersökning är slitna däck en bidragande orsak till var sjunde dödsolycka i trafiken. Risken för dåligt grepp och vattenplaning ökar om däcken har dåligt mönsterdjup.
Oroande är också att bilisterna inte var medvetna om att de har dåliga däck.
- Väldigt många sa att de har bra däck trots att de inte har det, säger Bosse Larsson på NTF.

Dåligt lufttryck
Att ha fel lufttryck sliter ut däcken Lågt lufttryck innebär också ökad bränsleförbrukning och risk för att tappa kontrollen över bilen i en kritisk situation.
Däckrazziorna från 2007 visar att var tionde bil hade 1,6 bar eller mindre i minst ett däck. Detta kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering. Två av tre förare hade heller inte kontrollerat lufttrycket den senaste månaden eller visste inte när detta gjorts senast.
På fredagen inleddes Däckrazzian med att 150 fordon stoppades på Follingboväg i Visby.
- Vi skrev bara böter på ett par förare med blandslitna däck, men överlag var det bra, berättade Roger Nyd.
På måndag fortsätter kontrollerna av däck i Visby och runt om på Gotland.
Mönsterdjupet kan man lättast mäta med hjälp av en så kallad mönsterdjupmätare. En sådan kan du köpa hos de flesta verkstäder och däckhandlare. På vinterdäck kan du även mäta mönsterdjupet med en femkrona som måttstock. Mellan femkronans kant och överdelen på siffran fem är det 3 millimeter.
Ett nytt däck har mellan 8 och 9 millimeters mönsterdjup.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om