Gotlandsbolaget inleder nytt vätgassamarbete

Gotlandsfärjorna ska bli klimatneutrala och drivas av vätgas år 2030, enligt Gotlandsbolaget. Men var ska vätgasen komma ifrån? Nu krokar företaget arm med den svenska uppstickaren H2 Green Steel för att försöka lösa problemet.

Gotlandsbolaget menar att man har en plan för att producera vätgas på Gotland.

Gotlandsbolaget menar att man har en plan för att producera vätgas på Gotland.

Foto: Montage (Gotlandsbolaget/Henrik Radhe)

Gotland2023-07-19 05:05

I december 2021 tillkännagav Gotlandsbolaget sina planer på att ställa om till en ”grön” färjeflotta – den så kallade Horizonserien. År 2030 ska den huvudsakligen drivas av fossilfritt framställd vätgas, vars enda restprodukt är vanligt vatten.

Men ett stort frågetecken kring omställningen är var vätgasen ska komma ifrån – ska den köpas av en extern aktör eller vara egenproducerad? Det ser ut att bli det sistnämnda.

Nu ska Gotlandsbolaget tillsammans med företaget H2 Green Steel hitta den bästa platsen att bygga en vätgasfabrik på. Både tekniska och ekonomiska aspekter spelar in. Uppskattningsvis kommer 20 000 ton behövas årligen för att driva flottan i kapaciteten som den har idag, skriver bolagen i ett pressmeddelande.

undefined
Gotland Horizon heter den serie av färjor som år 2030 ska garantera en utsläppsfri överfart över Östersjön.

H2 Green Steel har sin bas i Boden, och som namnet avslöjar ska de tillverka fossilfritt producerad stål med hjälp av just vätgas. Företaget räknar med att påbörja första fasen av sin produktion år 2025. Vätgasen ska de spjälka själva i en så kallad elektrolysanläggning, som håller på att byggas just nu, och det är den kunskapen som är värdefull för Gotlandsbolaget i samarbetet.

Christer Bruzelius är tidigare vd för Destination Gotland, och numera ansvarig under samarbetet för Gotland Tech Development ABs räkning.

Finns det planer på att bygga vätgasanläggningen på Gotland?

– Vi undersöker platser både på Gotland och på fastlandet samt ute till havs i de kommande vindkraftsparkerna.

Hur ser tidsplanen för undersökningen av en eventuell produktionsanläggning ut?

– Arbetet har satt igång och kommer intensifieras under hösten. Vid slutet av året hoppas vi kunna återkomma med första insikter.

undefined
Christer Bruzelius är högsta ansvariga på Gotland Tech Development AB för samarbetet med H2 Green Steel. ”Det känns mycket stimulerande att jobba med den gröna omställningen som måste ske i Sverige”, tycker han.

Vad hoppas du att samarbetet ska ge?

– Vi hoppas att arbetet lägger grunden för att hitta den mest optimala platsen att producera vätgas på för färjetrafiken till Gotland. Det är mycket viktigt att vi tillsammans med starka partners utvecklar infrastrukturen parallellt med att vi utvecklar fartygen för att vi skall kunna nå våra mål om en klimatneutral färjetrafik, säger Christer Bruzelius.

Karin Bill, kommunikationschef på Gotlandsbolaget, instämmer.

– Det är ett jättespännande och viktigt arbete att titta skarpt på möjligheterna med en produktionsanläggning för vätgas, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!