Överallt diskuteras konsekvenserna av coronavirusets utbredning. Den gotländska besöksnäringen är förstås inget undantag.
– Vi bevakar utvecklingen, säger Matz Bengtsson, avgående VD för Gotlands Förenade Besöksnäring, GFB.
Turistbranschen lutar sig mot transportföretagen, som i sin tur arbetar efter ansvariga myndigheters rekommendationer. På Visby airports hemsida kan man läsa: "Swedavia står i ständig kontakt med ansvariga myndigheter och vidtar de åtgärder som de bedömer nödvändiga. På våra flygplatser följer vi utvecklingen dag för dag och har etablerade rutiner för samverkan och hantering av sjukdomsfall". För vidare resenärsinformation hänvisar man till Folkhälsomyndigheten.
Destination Gotland, DG, länkar också till Folkhälsomyndigheten, utan att göra stor sak av det. Man får leta sig fram på hemsidan under fliken "allt om resan" för att hitta länken. På liknande sätt ser det ut på flera andra större transportföretags hemsidor.
DG har själva drabbats av konsekvenser av virusutbrottet, i det att en planerad marknadsaktivitet uteblev när tyska myndigheter beslutade att den stora resemässan i Berlin inte fick genomföras i år.
På torsdag morgon är temat för Tillväxt Gotlands frukostmöte corona. Paul "Dino" Larsson ska hålla i ett samtal:
– Det är inriktat på fakta och kunskap. Vi ska få information om lokalt och nationellt perspektiv. Vi som är företagare har ett ansvar att informera oss för att kunna svara på frågor från medarbetare, säger han.