Centern: 50 miljoner extra till Gotlandstrafiken
Centern vill att Rikstrafiken ska få 100 miljoner kronor extra, varav 50 miljoner kronor till Gotlandstrafiken.
Det sade riksdagsmannen Sven Bergström (c) efter att under ett par dagar försökt sätta sig in i vilka konsekvenser Rikstrafikens föreslagna neddragning kommer att få, högre biljetpriser och färre turer till fastlandet.
- Det viktigaste just nu är att få en bra lösning för 2006. Därför föreslår vi att Rikstrafiken skall få ytterligare 100 milj kr. Därav skall 40-50 milj kr öronmärkas för Gotlanstrafiken.
Sven Bergström sitter i riksdagens trafikutskott och efter den information han fått av representanter för länsstyrelsen, Gotlands kommun, Destination Gotland,näringslivet etc anser han sig ha fått en bra bild av den hotfulla situationen.
- Det blir dramatiska effekter om förslaget genomförs, konstaterade Sven Bergström vid den presslunch som centern ordnade på tisdagen med deltagande av riksdagskandidaten Lars Thomsson, oppositionsrådet Eva Nypelius samt centerdistriktets vice ordförande Hans Klintbom.
Sven Bergström uppmanade de gotländska företrädarna att vid den kommande stora uppvaktningen hos regeringen att även passa på att få ett möte till stånd med trafikutskottets samtliga ledamöter.
-Hela trafikutskottet behöver få en uppdatering.
Han menade att det i övriga landet inte märks så mycket av de upprörda känslorna på Gotland sedan digital-TV-stormen lagt sig.
100 miljoner till Rikstrafiken
Sven Bergström erinrade i sammanhanget om att Centern i sitt budgetalternativ ville vika ytterligare 100 milj kr till Rikstrafiken för att säkra en bra kollektivtrafik i hela landet.
Av dessa pengar skulle 40-50 miljoner kr gå till Gotlandstrafiken. Och detta är just det belopp som behövs för att klara oförändrad trafik 2006. Det vill säga totalt ca 355 milj kr.
70 procent av dessa 50 milj kr går direkt till att täcka den allt högre kostnaden för bunkerolja.
I dag kan Sven Bergström tänka sig en omfördelning av medel och en skrivning från trafikutskottet där Gotland särskilt nämns.
Med hänvisning till den skrivelse som centern redan skickat iväg till Ulrica Messing framhåller Sven Bergström att nämnda minister även är ansvarig för den regionala utvecklingen. För hela det gotländska näringslivet är rimliga kostnader i gotlandstrafiken i högsta grad en regional utvecklingsfråga.
Om det föreliggande förslaget genomförs innebär det att Gotland tappar 5-7 år. Och hamnar i samma svåra situation som i början av 1990-talet då Gotlandstrafiken tappade 5-6 procent.
- Det är betydligt svårare att ta tillbaka ett sådant stort tapp idag, säger Lars Thomsson..
Det beslut regeringen fattar kommer att sätta nivån fram till 2015, säger han vidare och framhåller att fraktfrågorna inte får komma bort i diskussionen.
De gröna näringarna
Eva Nypelius erinrar om att de gröna näringarna omsätter över 3 miljarder om året. Skulle de största företagen tvingas avveckla kommer någon motsvarande etablering aldrig mer att kunna göras på ön.
Hans Klintbom understryker att ingångna avtal skall hållas. Och i avtalet om Gotlandstrafiken står det klart och tydligt att staten skall stå för omvärldspåverkade kostnader.
- Pacta sunt servanda, säger Lars Thomsson med eftertryck.
Det skulle vara förvånande om vi inte får gehör för synpunkten att staten måste skjuta till pengar, säger Sven Bergström. Det måste ju vara klokt av staten att se till så att Gotland kan fortsätta att utvecklas positivt.
Det sista orden från de gotländska representanterna vid presslunchen kommer från Eva Nypelius:
Den absolut viktigaste frågan för Gotland är kommunikationerna!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!