Busstrafiken blöder – flera linjer hotade

Kollektivtrafiken drabbades hårt av corona, men fick inte köra färre turer. Nu behövs 17 miljoner, annars drabbas just antalet bussturer ändå.

Pandemin drabbar alla. Företagen, vården, skolan och oss inom kollektivtrafiken. Så säger enhetschef Jyrki Vainio.

Pandemin drabbar alla. Företagen, vården, skolan och oss inom kollektivtrafiken. Så säger enhetschef Jyrki Vainio.

Foto: Emelie Stenqvist/arkiv

Gotland2021-03-29 12:05

Den gotländska kollektivtrafiken har nyligen utökats med många busskilometer.

– Vi hade fått en del kritik, om att bussarna inte synkade med färjorna till exempel. Så vi sa okej, vi gör en satsning nu och utökar med fler turer. När vi tog det beslutet visste vi ingenting om pandemin. Snacka om dålig tajming, suckar enhetschefen Jyrki Vainio.

När coronan slog till kom statliga råd om att undvika kollektivtrafiken, åtminstone de resor där det inte går att boka platsbiljett.

Samtidigt fick regionerna inte skära ner på trafiken – det är åtminstone så Region Gotland tolkat regeringens besked.

– Staten sa att vi måste köra så mycket det går, så att det inte blir alltför fullt på varje buss.

Viss riktad kompensation utgick, men inte tillräckligt för att täcka de uteblivna biljettintäkterna.

Ekvationen går inte ihop och nu har räkningen kommit. Tekniska nämnden föreslås be om totalt nästan 17 miljoner till kollektivtrafiken, utöver vad som redan budgeterats i år.

Om pengarna helt skulle utebli tvingas man till kraftiga nedskärningar i tidtabellen, framförallt i höst.

– Måste vi skära så måste vi. Då blir det på de linjer som få utnyttjar. Det är inte roligt, men så måste det bli, säger Jyrki Vainio.

Han vill inte spekulera kring om regionstyrelsen lär skjuta till pengar eller inte. Men teknikförvaltningens högsta chef, Patric Ramberg, vågar vara försiktigt optimistisk:

– Politiken är åtminstone väl insatt i våra problem, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!