Bussar kör utan krav på bälten eller alkolås

Vi har haft en diskussion och man har också varit här och visat utrustningen för oss. Men tidigast vid nästa upphandling kan det bli tal om alkolås. Då kan vi även ta upp frågan om säkerhetsbälten på bussarna. Men något politiskt beslut om vare sig det ena eller det andra finns inte i dag.
Det säger Per-Arne Jonsson, chef för kommunens kollektivtrafikavdelning, med anledning av gårdagens artikel i GA om alkolås på bussar. De flesta läns- och lokaltrafikbussarna i landet saknar alkolås.

Gotland2004-11-16 06:00
Att införa alkolås är liksom att införa krav på säkerhetsbälten på bussarna, tycks vara en trög process. På Gotland har kommunen ett avtal med Swebus för linjetrafiken. Avtalet kan sägas upp för en ny upphandling. Men avtalet gäller då i två år, innan ett nytt kan träda ikraft. Det innebär att tidigast 2007 så kan det finnas ett nytt avtal med Swebus. Om politikerna så vill.
På de 27 bussarna som går i linjetrafik här finns inga alkolås. Och det är bara två av bussarna som har säkerhetsbälten. Också när det gäller skolskjutsarna. Det finns 40-50 bussar som används skolskjutsar. Än så länge har barn och utbildningsförvaltningen, Buf, ansvaret för skolskjutsarna medan tekniska förvaltningen har linjebussarna på landet och stadsbussarna i Visby.
Men det pågår överläggningar mellan cheferna för Buf och tekniska förvaltningen om man ska föra över ansvaret för skolskjutsarna till tekniska förvaltningen. Det finns ett sådant beslut i kommunfullmäktige för två år sedan. Men än så länge är det inte genomfört.
Samma sak gäller alltså alkolås och bälten.
? Det här med alkolås har hittills inte resulterat i att det ställs krav på att man ska ha det. Det är kommunens policy i sådana här frågor som avgör. Än så länge finns inga krav från politikerna på vare sig alkolås eller på att i efterhand montera in säkerhetsbälten. På nya bussar finns ju bälten redan monterade, säger Per Westholm, chef för barn- och utbildningsförvaltningens kansli. Och Per-Arne Jonsson har liknande åsikter.
? Tekniken finns, så det finns inget skäl för att vi inte har gjort något. Men samtidigt som vi inte ser något hinder för alkolås så måste frågan dock först behandlas av politikerna. Man kan alltså besluta om införande av alkolås och bälten tidigare, om politikerna lokalt vill det, säger Per-Arne Jonsson.
? Från kommunens sida har man inte krävt alkolås och när det gäller bälten så finns det i alla nya bussar. Men vi har drogtest för våra chaufförer en gång i kvartalet. då kommer folk från en firma i Stockholm hit och gör stickprov bland chaufförerna. Man kollar både alkohol och knark.
? Så gör Swebus i hela landet. Som tur är så har vi hittills inte haft ett enda fall där någon förare har varit påverkad, säger Åke Wassberg, chef för Swebus på Gotland.

2 av 27 har bälten
Totalt har Swebus på Gotland 50 chaufförer anställda till de 27 bussarna. En buss i trafik får enligt avtalet med kommunen vara högst 12,5 år gammal och genomsnittsåldern på bussarna ska vara högst sex år.
När det gäller bälten så finns det nu i två av de 27 bussar som Swebus har i trafik. Båda busarna går på långlinjen Burgsvik-Visby. Men det är få, om ens några, som använder säkerhetsbältena.
? Passagerarna använder inte bältena. Det gjorde de i början, när vi sa till. Numera säger vi inte till. Det finns skyltar som talar om att det finns bälten. Men ingen använder dem, säger Ingmar Hellström, en av de chaufförer som kör de nya bussarna med bälten. Om alkolås tycker han vare sig för eller emot:
? Om man tycker att det ska finnas så kan man ha det. själv blev jag häromdagen stoppad i en poliskontroll och fick blåsa och det gick bra.
? Annars hade jag ju inte suttit här och kört nu. Dessutom har ju företaget en koll varje kvartal, då man tar stickprov.

Alkolås 2010
Regeringen vill att man omkring år 2010 ska ha alkolås på bland annat skolbussar och lastbilar och det finns kritik från regeringens utredare, vänsterpartisten Karin Svensson Smith till att många kommuner och landsting och offentliga bussbolag inte redan kräver alkolås vid upphandling av busstjänster.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om