På måndagen överlämnade Trafikverket förstudien "Färjetrafik till Gotland" till regeringskansliet. Mot bakgrund av förra upphandlingen 2014, har i första hand bristen på konkurrens identifierats som problematisk.
Rolf Haraldsson är projektledare på Trafikverket:
– Det här en rutinmässig utredning, kan vi ge en bättre inblick i kostnadsbilden för att driva trafiken kan vi kanske få till ökad konkurrens, säger han.
Man har i studien tittat på olika möjligheter; skulle det exempelvis vara en möjlighet att staten hyr eller rent av äger fartygen. Det berättade GT på tisdagen.
– Man kan se rapporten som en typ av kunskapsdokument kring vilka kostnader och förutsättningar olika typer av avtal innebär, säger Rolf Haraldsson.
Gotlänningar identifierar i rapporter som denna omedelbart termer som "lägre fart" och "färre turer".
– Och det är begripligt. Med den teknik som finns i dag finns inga andra sätt att få ner klimatavtrycket än att sänka hastigheten. Vi håller förstås koll på den teknikutveckling som är, men ett alternativ kan vara att köra olika stora färjor beroende på säsong. Det finns många frågeställningar att arbeta vidare med, därför är det viktigt att börja i tid, säger Rolf Haraldsson.
Christer Bruzelius är vd på Destination Gotland. Han säger att rederiets vilja självklart är att fortsätta driva Gotlandstrafiken.
– Den enskilt viktigaste frågan kommer att bli miljöperspektivet och den nya klimatlag som har kommit sedan förra upphandlingen.
Klimatlagen, antagen 1 januari 2018, utgår från klimatmålen där det slås fast att utsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010.
Med tanke på att det är ni som nu driver färjetrafiken, vilken är er tydligaste fördel inför kommande upphandling, som du ser det?
– Alla deltar på lika villkor med samma förutsättning att räkna på det upplägg Trafikverket så småningom kommer ut med.
Jesper Skalberg Karlsson (M), vice ordförande i regionstyrelsen, säger att de ståndpunkter Alliansen tidigare kommunicerat gäller alltjämt:
– Vi kräver fortsatt 28 knop under överresan och en bibehållen turtäthet, då Gotlandstrafiken är så viktig för Gotlands välmående och utveckling.
Brittis Benzler (V) är till stora delar kritisk till förstudien. Hon menar att den inte utgår från gotlänningarnas bästa utan helt från statens ambition att sänka sina kostnader.
– Trots att "vägen" till Gotland har väldigt lite "öppet" i förhållande till andra vägar ser man färre avgångar som ett alternativ. Man tycks fullt beredd att försämra trafiken, är hennes omedelbara reflektion.