Klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) berättade på onsdagen tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att de vill avveckla Bromma flygplats och att en utredning ska vara klar redan i augusti med förslag om hur det ska gå till.
Hanna Westerén (S) och Lars Thomsson (C) är Gotlands representanter i riksdagen. De har båda kämpat för att Bromma flygplats ska vara kvar, åtminstone en längre tid. Nu är de upprörda och Thomsson beskriver sig som heligt förbannad.
– Att Svedavia går på knäna är ett mycket dåligt argument. Klart att bolaget inte går runt i botten av en pandemi. Man kan inte ta sådana här långsiktiga beslut utifrån det, säger han.
Argumentet som regeringen fört fram att Stockholm behöver bostadsmark avfärdar han direkt.
– Det är otroligt konstigt att man kan resonera om flygtrafiken utifrån ett Stockholmsperspektiv när vi vet att Bromma flygplats är jätteviktig för Gotland och andra regioner. Effekten av en nedläggning skulle bli en klart försämrad tillgänglighet för Gotland.
Om Bromma läggs ner ska allt flyg gå över Arlanda men det är oklart om Arlandas kapacitet kan ökas. Enligt Per Bolund finns en rejäl överkapacitet av flygtrafik idag.
– Att man inte ser den utveckling som är på gång med flyg som går på el, biobränsle och vätgas. Den är inte långt borta och kommer att bli riktigt klimatsmart, kontrar Lars Thomsson.
Precis som Lars Thomsson anser Hanna Westerén att en nedläggning av Bromma får konsekvenser för Gotland.
– Vi måste säkra en god tillgänglighet, både för dem som dagpendlar och för att stärka den regionala tillväxten. Rycker man bort Bromma för fort, hamnar vi i underläge. Kommunikationerna är viktiga för Gotland och regeringen har ansvar för hela landet.
– Vi vet att det finns en sluttid för Bromma flygplats men vi får inte ha så bråttom. Jag är skeptisk till att Arlanda har förutsättningar för att rusta så snabbt, säger Hanna Westerén.
Enligt Westerén finns det ingen majoritet i riksdagen för att lägga ner Bromma flygplats.
Lisbeth Bokelund för Miljöpartiet på Gotland säger att man vill minska flygandet men säkerställa Gotlands behov av kommunikationer.
– Vi har inte samma möjligheter att ställa om som på fastlandet och då vi måste få en prioriterad linje. Vi behöver samma förutsättningar som andra regioner att snabbt ta sig till Stockholm utan fördröjning i tid eller pengar.