Brödbageri ingen räkmacka idag

Brödbranschen är en tuff bransch. Det förstår man när man talar med Håkan Jakobsson, chef för Eskelunds hembageri. Under en tid har företaget känt av en nedgång på marknaden med indragning av extra personal som följd men nu storsatsar företaget efter investering i nya maskiner.

Håkan Jakobsson, chef för Eskelunds hembageri AB i Visby.

Håkan Jakobsson, chef för Eskelunds hembageri AB i Visby.

Foto: Foto: Eskelunds bageri

Gotland2009-10-16 10:45

- Jag vet att det är lågkonjunktur och att vi sålt lite mindre bröd men det har jag tolkat som att vi inte varit särskilt aktiva på marknaden, säger Håkan Jakobsson.

Företaget har istället lagt allt fokus, enligt Håkan Jakobsson, på att installera nya maskiner som dels gör att tunga lyft och monotona arbetsuppgifter försvinner men som även möjliggör nya produkter.
- De nya maskinerna gör att vi kan hantera degarna på ett mindre stressande vis. Vi kan ha lösare degar och det innebär bättre kvalitet. Dessutom försvinner monotona arbetsmoment. Det finns dem som jobbat hos oss och som fortfarande drömmer mardrömmar om att stämpla tekakor, säger han och skrattar.


Idag är bröd ett försäljningsområde där det råder stor konkurrens. De lokala bagerierna för en hård tillvaro mot de stora brödjättarna, industribagerierna som Håkan Jakobsson kallar dem, i brödhyllorna.

Är en annan typ av konkurrens den så kallade GI-metoden som förespråkar att man ska äta mindre bröd, eller i alla fall bröd med mer fullkorn och surdeg?
-Ja, men jag tycker att man ska välja själv vad man vill äta och vad man vill tro på. Dessutom har vi både GI-bröd och mycket mindre socker i våra bröd än industribagerierna. Socker konserverar bröd men vi behöver inte tänka på det. Vi bakade i natt och nu är leveransen ute på morgonen.

Han fortsätter:
- Vid förra bokslutet hade vi 34 helårsanställda men då var vi några fler på grund av installationen av maskinerna och nu räknar vi med att spara in timmar på grund av dem. Jag räknar med att det blir 30 årsanställda.

- Vi har haft en försäljningsökning under de senaste åren på 50 procent, från 18 miljoner i omsättning till 29. En liten dip är inget konstigt när man ser till det och jag tycker att det redan har börjat vända. Nu står vi väl rustade för att ta upp kampen om de gotländska kundernas ynnest, säger han.

Håkan Jakobsson berättar också om den surdeg som företaget haft i 20 år.
- Det var min pappa som startade upp den och vi matar den varje dag med vatten och råg, midsommmarafton som nyårsafton! För säkerhets skull har vi en extra hink i frysen som reserv i fall den skulle lägga av. Det är en fantastiskt positiv surdeg att ha på jobbet, säger han och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om