Bristen på likvärdig bedömning ska analyseras

På barn- och utbildningsnämndens sammanträde den 14 februari diskuterades "bristerna i likvärdighet i resultat mellan rektorsområdena".

Gotland2007-02-21 06:00
Nu har förvaltningen fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av siffrorna.

- Vi vill ha en ökad fokusering på hur man bedömer och sätter betyg, så man vet att alla lärare har en likvärdig kompetens på området, säger nämndens ordförande Lena Celion (m).
Tittar nämnden särskilt på Lännaskolan?
- Vi har inte tittat särskilt på någon skola, men man är ju bekymrad där det ligger lågt.
Någon tidsplan för analysen har inte satts.
- Det ska ske så snabbt som möjligt, men vi har andra ärenden kring omorganisationen av skolan som tar våldsamt mycket tid av både tjänstemän och personal.
Det är tredje året i rad Lännaskolan utmärker sig genom låga meritvärden.
I vår går ännu en niondeklass ut...
- Alla elever ska ju ha godkänt i svenska, engelska och matte, det är målet.
Just nu ser mer än var fjärde elev på Lännas Lännadel ut att inte få det.
- Jag vill inte uttala mig om en enskild skola. Jag ser till hela öns resultat och då får det inte vara sådana variationer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om