Nuvarande avtal hann bara vara igång några månader innan dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) i juni 2017 förespråkade en ny utredning om statligt ägda färjor.
I den förstudie som Trafikverket lämnat till regeringen är ökad konkurrens i nästa upphandling den viktigaste punkten, för att slippa det som kallats ”ett statligt subventionerat privat monopol”. Ett förslag är statligt ägda färjor.
Förstudien har tre olika förslag för trafikupplägg. Man kan fortsätta som i dag, att upphandla både fartyg och drift. I så fall bör staten lämna flera garantier, förutom för lån och hyra även för fartygens restvärde efter avtalsperioden. Det kan ge fler anbud, och dessutom minska den överkompensation som rederierna vill ta ut för att gardera sig för risker.
Ett förslag är att staten äger fartygen och upphandlar driften. Staten kan då antingen bygga nya fartyg eller köpa begagnade. Med dagens krav på överfartstider, bränsle, isklassning och utsläpp är utbudet på begagnatmarknaden begränsat. Trafikverket påpekar att ett ändrat trafikupplägg med lägre hastighet skulle öka utbudet av begagnat.
Om staten ska bygga nya fartyg bör kraven fastställas redan i år, så att ett förfrågningsunderlag kan vara klart till hösten 2021.
Ett tredje alternativ, som Trafikverket håller för mindre troligt, är att staten hyr fartyg och upphandlar driften. Att hyra kan dock vara tänkbart som inledning i en övergång till statliga färjor.