Bränsle för ytterligare 100 miljoner i år
Rikstrafiken klarar inte de ökande bränslekostnaderna på färjorna med årets ordinarie budget.
Regeringen har fått information om läget efter hand och på onsdagen meddelad Rikstrafiken att penningfrågan måste lösas.
- Den måste lösas kortsiktigt i år, säger generaldirektör Staffan Widlert. Och i nästa år kan det bli höjning med ytterligare 40 procent.
För några veckor sedan presenterade Destination Gotland de ökande priserna för Rikstrafiken. För några år sedan fick Rikstrafiken skjuta till åtskilliga miljoner i och med ökande bränslekostnader, men den här gången klarar man inte av det inom budget.
- Vi kan inte göra av med mer än vi har, säger Staffan Widlert. Biljettpriserna skulle behöva höjas med 60 procent och vi skulle behöva skjuta till ytterligare 20. Vi har inte dessa pengar. Det måste lösas på annat sätt.
Enligt Staffan Widlert är också dilemmat att Rikstrafiken betalar för mer olja än trafiken gör av med men det tvistar man om med rederiet och att en skiljenämnd kommer att avgöra tvisten i höst.
Han nämner också att bränslekostnaderna fördubblats sedan Rikstrafiken tog över 2001. Då rörde det sig om 230 milljoner och nästa år är det uppemot en halvt miljard kronor.
I det kommande avtalet kommer man att gå med på att dra ner hastigheten till Oskarshamn med en halvtimme. Nu diskuteras ytterligare en halvtimme och frågan kommer upp på styrelsen nästa vecka. Det kan bli intressantn för resenärerna om priset minskar med 20 procent . Och en timme långsammare skulle ge 30 procents lägre pris.
- Vi funderar men har inte tagit ställning än, sade Staffan Widlert vid en presskonferens på torsdagskvällen.
Rikstrafikens representanter satt större delen av dagen och väntade på Arlanda på grund av de många förseningarna.
Sammanträdet med Trafikantrådet, som skulle hållas klockan 15, började först vid 17-tiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!