Bråk på kvällsbussar ska stävjas med åtgärdspaket - begränsning av "bussiga kortet" möjlig metod
Färre betalande resenärer, kostsam skadegörelse och en hotfull och stökig arbetsmiljö. Den senaste tiden har ovanligt många ungdomar skapat otrivsel på Visbys kvällsbussar.Nu planerar kommunen krafttag, bland annat begränsningar av "bussiga kortet".
Det är två bidragande orsaker, till att bussresandet den senaste tiden ökat kraftigt. Allra helst ungdomar, ofta från landsbygden, åker mer.
Bra och dåligt
Det glädjer tekniska nämnden, som haft just ett ökat användande av kollektivtrafiken som mål. Förändringen har dock även följts av negativa konsekvenser.
Den senaste tiden har det varit ovanligt stökigt på många bussar, allra helst i Visby och på kvällstid, med hög ljudnivå, bråk och skadegörelse. Enligt klagomålen är det främst ungdomar, som beter sig illa.
Många busschaufförer upplever att deras arbetsmiljö blivit obehaglig och tidvis hotfull och tekniska förvaltningen har också noterat en minskning av vuxna, betalande resenärer.
Stundtals har bussbråken tagit sig sådana uttryck, att polis behövt tillkallas.
Man ser nu så pass allvarligt på läget, att man beslutat angripa problemet på bred och såväl kort- som långsiktig front.
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell, s, samordnar nu ett samråd med representanter från bland annat barn- och utbildningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden, social- och omsorgsnämnden och polisen.
- Det här är inte ett problem för bara tekniska nämnden och förvaltningen. Exempelvis så kan fritidsgårdar och skolor nå ut direkt till ungdomarna.
I maj ska samrådsgruppen stämma av sina erfarenheter och funderingar och formulera en handlingsplan.
Åtgärdspaket
Enligt Tommy Gardell är målet att införa någon form av åtgärdspaket efter sommaren.
Så sent som i januari i år sade han till GA, att han inte såg något samband mellan bussbråken och bussiga kortet. Han var då inte beredd att ändra reglerna för kortet.
Nu har han reviderat sin uppfattning.
- Det kan bli förändringar av bussiga kortet, som en av kanske tio åtgärder vi vidtar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!