Bokningssystemet klarar inte trycket

Fler resenärer ska boka biljetter på nätet - men Destination Gotlands splitternya bokningssystem har inte ens kapacitet att klara av dagens bokningstryck.- Vi är jättebesvikna, säger Maja Horwitz på Destination Gotland.

Kö. Att boka färjebiljetten via nätet brukar gå snabbare än att boka via kassan, men det höga trycket på biljetter har fått bokningssystemet att halta.Foto: Rolf Jönsson

Kö. Att boka färjebiljetten via nätet brukar gå snabbare än att boka via kassan, men det höga trycket på biljetter har fått bokningssystemet att halta.Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2009-05-14 04:00
Många som försökt boka båtbiljett under den senaste veckan har fått erfara den bristande kapaciteten i Destination Gotlands nya bokningssystem. På internetbokningen har det ofta varit svårt att ta sig vidare från ett steg till ett annat och några som bokat och betalat med kort har fått betala en gång till i samband med avfärden, eftersom betalningen inte registrerats.

Upptaget
Trasslet på hemsidan har lett till att fler har vänt sig till telefonbokningen - där man redan hade fullt tryck eftersom det fortfarande inte är möjligt att omboka biljetter i den nya webb-bokningen. Och trots att Destination Gotland har kallat in all bokningspersonal som de kunnat uppbringa har köerna ändå blivit så långa att många resenärer bara mötts av en upptaget-ton.
Att det var för låg kapacitet på det nya bokningssystemet stod egentligen klart redan när systemet togs i bruk i januari. När sommarens resor släpptes för bokning och många gick in på sidan samtidigt räckte systemet inte till.
Nu har det vanliga bokningstrycket i maj fått systemet att halta.
- Vi har, glädjande nog, en mycket hög bokningsingång. I tisdags var det årets "all time high" med 1 500 bokningar över internet. Det är den högsta siffran sedan systemet togs i drift, säger Maja Horwitz.
Systemet fungerar alltså, men har inte tillräcklig kapacitet för att kunna ta emot alla bokningar.

Uppgraderat
Kapaciteten för biljettbokningen på nätet kan bli bättre redan i dag. Det finska företag som levererat systemet har uppgraderat kapaciteten i servrarna.
- Förhoppningsvis ska det bli märkbart bättre direkt, säger Maja Horwitz.
l Ambitionen är att fler resenärer ska boka via nätet, samtidigt som Gotlandstrafiken hela tiden ökar. Varför beställer man då ett bokningssystem som redan nu är för litet?
- Det borde naturligtvis ha funnits kapacitet med råge i det nya systemet, men vi kunde inte själva avgöra hur stor reservkapacitet som vi skulle behöva. I den här frågan har vi varit helt i händerna på leverantören av systemet. Det är samma leverantör som vi har haft förut och de vet hur bokningarna ökar, säger Maja Horwitz och fortsätter:
- Vi är jättebesvikna. Från Destination Gotlands sida har vi ingen anledning att snåla. När systemet inte fungerar som det ska finns det risk för minskad försäljning. Dessutom kostar det mycket att ta in mer folk till telefonbokningen.
När det nya bokningssystemet introducerades blev det stopp för ombokningar via internet. Alla sådana ärenden måste göras på telefon.
Leverantören har lovat att den här funktionen ska komma igång inom några veckor.
l Borde inte barnsjukdomar vara borta när ett system tas i drift?
- Ja, om tidplanen hade medgett det, men så var det inte den här gången. Vi kunde inte vänta på grund av avtalet med Rikstrafiken och det nya betalningssystemet, säger Maja Horwitz.
Inom några veckor räknar Destination Gotland med att det ska vara möjligt att göra ombokningar via nätet igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om