Bokningsbråk i turistbranschen

Hotellägare på Gotland vill att deras gäster ska kunna boka rum direkt på Gotlands turistförenings hemsida. I en motion till Gotlands turistförenings årsmöte kräver de ett oberoende och konkurrensneutralt bokningssystem.

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2008-04-21 04:00

Samtidigt utvecklar Gotland Promotion, ett företag ägt till 55 procent av Rederi AB Gotland, en gemensam bokningsplattform.

- Gotlands promotion ägs av företag som direkt eller indirekt konkurrerar med övriga boendeanläggningar. Om vi utomstående skall utnyttja GP så krävs det därför ett stort mått av öppenhet och ärlighet i relationen. Så länge vi inte kan se något av detta är vi tveksamma till att ansluta oss. Vi är vana att betala provisioner till mellanhänder som hjälper oss att förmedla affärer. Skillnaden är att GP kan bli en mellanhand som får en monopolliknande relation till viktiga delar av våra kunder och som redan kräver provisioner som ligger på en alldeles för hög nivå för att vi skall kunna tiga still och acceptera. Men kärnpunkten är monopoliseringen. GP kan bli en så stor kund till oss att de i realiteten bestämmer över oss. Detta motsätter jag mig, därför står vi bakom motionen om ett oberoende bokningssystem till GTF:s årsmöte, säger Magnus Wiman på Strand hotel.

Får stöd
Han får stöd av bland andra Malin Amér, chef på Clarion Wisby hotel som skrivit under motionen tillsammans med Medeltidshotellet, Suderbys Herrgård och Hotell Gute.
- Vi saknar att man kan boka hotellrum direkt på Gotlands Turistförenings hemsida. Det vill vi ändra på, säger hon.
Motionen behandlas på turistföreningens årsstämma nästa helg. Även om styrelsen förkastat motionen med motiveringen att ett bokningssystem redan finns kan de omkring 300 medlemmarna ha en annan syn.
- Majoriteten av styrelsen i turistföreningen har en koppling till GP.
I de allra flesta län kan man boka logi över Turistföreningens hemsida och det finns inga oöverkomliga hinder för att lösa det på Gotlands turistförening.

Högre provisioner
- GP:s system är alldeles förträffligt men vi stöter oss på att tre av aktörerna också driver hotellnäring och är våra konkurrenter. Det vi vänder oss mest emot är att vi står utanför och får betala högre provisioner än våra konkurrenter. De säger att de slussat in mycket pengar men det har också gått in allmänna medel.
- Vi har haft en dialog med GP där vi försökt få mer öppenhet och medinflytande. Det har inte lett någonstans.

Allt bokas på samma plats
Gotland Promotion bildades 2005. Affärsidén är att kunna boka resande, boende och aktiviteter på en och samma plats. Kunden kan gå in och bygga sitt paket själv, lägga i kundkorgen och gå till kassan.
- Vi står för resegarantier, marknadsföring, kontokortsavgifter, teknikavgifter, administration och har satsat en hel del kapital i olika marknadsprojekt både inom och utom riket som gynnar alla, säger Johan Kojan som är chef för Gotland Promotion.
Fyra personer jobbar heltid. Omsättningen var 70 miljoner kronor 2007.

Rederiet äger 55 procent
Rederi AB Gotland äger 55 procent av företaget medan Gotlandskonferens & turistservice, Gotlandsresor och Kneippbyn äger vardera 15 procent. Cirka 80 leverantörer är kopplade till bokningsplattformen. Flyget finns bara med som länk men är på väg att gå med.
Om en kund bokar ett hotell på GP:s hemsida får hotellet betala mellan 5,5 och 17 procent i provision.
- Snittet kan ligga på ner till 8-9 procent.
Ägarföretagen betalar en lägre provision.
- Det är kanske inte så konstigt att ägarna handlar billigare i sin egen butik med tanke på satsat kapital och all tid som lagts ner. Dessutom har vi sänkt provisionen för våra leverantörer och höjt för ägarna till 2008 där en omvärdering görs årligen av provisionssatserna, säger Jonas Kojan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om