Bilprovningen strax över genomsnittet
Svensk Bilprovning har låtit genomföra en Temo-undersökning bland sina 177 stationer för att få fram hur pass nöjda kunderna är med stationerna.I undersökningen visade det sig att Västerviksstationen hade flest, 96 procent, nöjda kunder.Visbystationen hamnade på 20:e plats strax över riksgenomsnittet, enligt Svensk Bilprovnings huvudkontor.
Han påpekar också att den genomförda undersökningen kan bli lite missvisande eftersom den har så mycket att göra med vilka kunder som blir uppringda.
<span class=MR>Uppringda och utfrågade</span>
Undersökningen har nämligen gått till så att bilprovningen kunder i efterhand har blivit uppringda och tillfrågade om hur de blivit bemötta på stationen.
Finnes den minsta misstanke om att svaret kan hänga samman med den egna bilens besiktningsresultat så kan faktiskt hela undersökningen ifrågasättas.
Det är helt klart mycket känslor inblandade vid bilbesiktning.
Per Westling är dock uppmärksam på att det är viktigt hur kunderna blir bemötta och han påpekar att det finns kunder som är jättenervösa när de ska besikta sin bil och att det många gånger kan vara svårt för personalen att läsa av kundens signaler och upptäcka hur nervösa de är.
<span class=MR>Nya rutiner</span>
Som helhet går besiktningen snabbare nu efter de senast införda förändringarna vid stationen. Under hösten infördes nya rutiner där kunden själv knappar in uppgifter och kan uppsöka besiktningshallen där teknikerna tar betalt.
Införandet av de nya rutinerna har enligt Westling gått smidigt och de kontorister som tidigare tog hand om kunderna arbetar kvar på stationen och har under den här perioden funnits på plats och kunnat svara på frågor och hjälpt till. Kontinuerligt utbildas personalen vid bilprovningen vid flera tillfällen under året då det har kommit nya regler och bestämmelser. Då och då vid dessa tillfällen talar man också om hur man bemöter kunderna.
Något som man har bemödat sig mycket om vid visbystationen är att kunden inte ska behöva vänta länge på att få besikta.
För närvarande strävar man efter att det ska kunna ske inom max 15 arbetsdagar.
Nervositet. Det finns kunder vid bilprovningen som är jättenervösa när de ska besikta sin bil och att det många gånger kan vara svårt för personalen att läsa av kundens signaler och upptäcka hur nervösa de är.Foto: Ulf Glimfalk
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!