Ingenstans i landet är månadskortet för bussresor lika lågt som på Gotland. Det blev resultatet när Sörmlands Nyheter, SN, jämförde alla regioner i en artikel som publicerades för några dagar sedan.
– Det stämmer mycket väl, säger Region Gotlands kollektivtrafikchef Jyrki Vainio.
Månadskortet kostar 750 kronor på Gotland. Enligt SN är det därefter Sörmland och Uppland som ligger lägst med månadskort för 930 kronor i båda fallen. I Västra Götaland kostar ett månadskort 1 825 kronor och i Norrbotten hela 2 948 kronor. SN betonar att man enbart jämfört priset för månadskort rakt av.
Samtidigt som det kan vara glädjande både för resenärer och ansvariga för busstrafiken på Gotland; regionen och Bergkvarabuss som har trafiken på upphandling, så växer de ekonomiska problemen för kollektivtrafiken på ön. Till det pågående budgetarbetet i Region Gotland har Jyrki Vainio gått fram med önskemål om tilläggsanslag på 16 miljoner kronor. Trafiken blöder ekonomiskt under pandemin.
– Ekonomin? Hur det går? Det är helt åt...! Vi tappade hälften av de normala intäkterna under förra året, säger Jyrki Vainio.
Förra året gick staten in med tre stödmiljarder, men branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik uppskattar att man tappade minst sju miljarder kronor i intäkter i hela landet. För 2020 har stödet nyligen räknats upp från två till tre miljarder, men prognosen för förlusterna ser ännu sämre ut än 2020. Man räknar med ett tapp på åtta-nio miljarder. För Gotlands del slår dessutom stödet inte alls väl ut:
– Vi har fått bidrag med 700 000 kronor, men vårt intäktsbortfall var sju miljoner kronor, uppger Jyrki Vainio och fortsätter:
– Vi är det enda länet där det produceras mer trafik under sommaren. På andra håll i landet går man ner på en mer begränsad sommartidtabell, men det kan vi inte göra här, med hänsyn till att det är mycket fler människor på ön sommartid.
Stödet från staten tar hänsyn till perioder med hög trafik, vilket i normalfallet innebär höst, vinter och vår.
– Jag har förståelse för det, man måste se till helheten, säger Jyrki Vainio.
I andra län täcks kostnaderna för kollektivtrafik av biljettintäkter till strax under 50 procent. På Gotland är den andelen bara drygt 20 procent.
Lågt pris och låga intäkter. Men att höja priset på månadskortet menar Jyrki Vainio riskerar att bli kontraproduktivt. Kortsiktigt hoppas han att de 16 extra miljonerna ska beviljas. På längre sikt vill han se en total omläggning av busslinjenätet.
– Vi kör med stora linjebussar till varenda stuga. Vi har kvar linjer som om Ericsson-fabriken fanns kvar. Vi kan flytta på hela öns befolkning på tre dagar med de bussar vi har. En förmiddags- och en eftermiddagsbuss kan det vara i annan glesbygd. Här kör vi till Fårösund tolv gånger om dagen.
Så hur vill du ha det?
– Stomlinjer för de stora stråken med 70-80 procent av trafiken. Sen behövs det en kombination av små fordon från kollektivtrafiken och att människor själva tar sig till Burgsvik, Hemse, eller var det nu är, ställer bilen och sen tar bussen.
– Mars månad hade vi 99,93 procents träffsäkerhet i busstrafiken. På 7 693 turer var det fem förseningar. Men hur bra vi än gör det behövs bilen, vi får aldrig alla att åka kollektivt. Men bilåkandet behöver också tryckas ner, som med biltullar, höga parkeringsavgifter och andra åtgärder.