Efter bara några veckor upptäckte gotlänningen att den bil han nyss köpt drog mycket olja. Han kontaktade därför bilhandlaren som sålt den begagnade bilen och beskrev i ett mejl de problem som uppstått, men utan att få svar.
Gotlänningen förklarar i en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden att han följt bilens instruktioner så fort den varnat för låg oljenivå, men att en ny varningslampa började blinka i bilen under en färd till norra Sverige. Efter att ha lämnat in bilen för en felsökning på plats i Norrland kunde verkstaden konstatera att motorn behöver bytas.
Enligt offerten som gotlänningen fått kommer reparationen av bilen att kosta 192 000 kronor, det vill säga över 20 000 kronor mer än han betalat för bilen.
Bilhandlaren har enligt gotlänningen sagt att de visst kommunicerat efter att gotlänningen anmält felet, och de ska även ha sagt att gotlänningen kört fler mil än brukligt.
Nu vill gotlänningen att bilhandlaren åtgärdar felet och begär i andra hand att köpet hävs.