Bilfabrik på ön kan ge 100 jobb

Om knappt ett år kan Gotland att ha en fabrik som tillverkar elbilar.Fullt utbyggd ska den årligen leverera 10 000 fordon till den nordiska marknaden, och ge jobb åt ett 100-tal personer.- Vi tror att den kompetens vi behöver finns på Gotland, säger Björn Karlström, styrelseledamot.

Avtalet klart. Mikael Liljegren, Håkan Ahlsten och Björn Karlström tillsammans med CT&T:s vd Young Gi Lee och exportchefen Brian In-Soo Lau.Foto: CT&T

Avtalet klart. Mikael Liljegren, Håkan Ahlsten och Björn Karlström tillsammans med CT&T:s vd Young Gi Lee och exportchefen Brian In-Soo Lau.Foto: CT&T

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2010-05-12 04:00
Det är nybildade bolaget Eco Vehicle i Roma som skrivit ett samarbetsavtal med den stora Sydkoreanska elbilstillverkaren CT&T.
Det sydkoreanska bolaget expanderar över världen och har slutit liknande avtal för fabriker i Spanien och Frankrike, samt på fyra ställen i USA, bland annat på Hawaii.

Sommargotlänning
Den svenska fabriken väntas bli 5 000 kvadratmeter stor, plus lagerutrymmen.
- Vi tittar på några ställen på Gotland. Det finns en del befintliga lokaler, men det kan också bli så att vi bygger nytt, säger Björn Karlström.
Han är sommargotlänning som bor i USA, och har ett förflutet som försäljningschef på ett amerikanskt elbilsbolag.
I Eco Vehicle ingår även Mikael Liljegren, som ska bli operativ chef för anläggningen, samt Håkan Ahlsten som ska ansvara för finansieringen.

Försäljning från ön
- Vi har alla kopplingar till ön på olika sätt. Vi har inte vägt Gotland mot någon annan ort på fastlandet i den här fabriksetableringen, utan vi utgår från att det går att bygga den här, säger Björn Karlström.
I ett första skede ska färdiga bilar importeras och säljas från anläggningen på Gotland. Nästa steg är att montera halvfabrikat samtidigt som ett nät av lokala underleverantörer byggs upp.

Återvinningsbilar
Inom tre år räknar bolaget med att alla bilens komponenter ska tillverkas inom Sveriges gränser. Fullt utbyggd kan tillverkningen sysselsätta mellan 50 och 100 personer, och man planerar för att samarbeta med gotländska företag.
- Det finns kompetens inom plast- och gummitillverkning på ön. Vi tror inte att logistiken blir något stort problem, och har en del idéer på hur vi ska gå till väga, säger Björn Karlström.
Under året väntas framställningen av industrihampa ta fart på på Gotland, och Eco Vehicle hoppas kunna blanda in det miljövänligare materialet i karosstillverkningen.
- Vi vill göra bilarna så återvinningsbara som möjligt, säger Björn Karlström.

Detaljer återstår
Investeringen på Gotland väntas kosta mellan 50 och 100 miljoner kronor, inklusive licensavtalet med den sydkoreanske elbilsjätten.
- Det återstår att ordna en massa detaljer, men vi är säkra på att marknaden finns. Det gäller bara att få ner prisbilden och ge fordonen teknik och prestanda som lockar folk att köpa dem, säger Björn Karlström.
Avtalet med det Sydkoreanska företaget gäller modellen E-Zone, som finns som tvåsitsig kupé, pickup och skåpbil. Avtalet omfattar även en sportbil, en fyrsitsig bil och mindre stadsbussar med plats för upp till 20 personer.
Bilarna drivs med bly- eller lithium-jon-batterier. Fordonens räckvidd är mellan 70 och 140 kilometer, och topphastigheterna varierar mellan 60 och 80 kilometer i timmen beroende på biltypen.
Källa: Eco Vehicle AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om