Klicka hÀr för att se fÀrjan i ett större format!
Fartyget kommer att vara en viktig del i den framtida trafiken mellan Gotland och fastlandet. Redan i anbudet till Trafikverket berÀttade Rederi AB Gotland att de hade för avsikt att köpa en ny fÀrja. Dessutom kan det komma att bli ytterligare en fÀrja under avtalsperioden som strÀcker sig mellan 2017 och 2027.
â Det finns en option pĂ„ en ny fĂ€rja i det avtal som vi tecknat med varvet. Men dĂ€r har vi Ă€nnu inte fattat nĂ„got beslut, sĂ€ger HĂ„kan Johansson, vd Rederi AB Gotland.
Rederi AB Gotland har tecknat ett kontrakt med GSI-varvet i Kina för ett nytt passagerar- och godsfartyg med kapacitet för 1 650 passagerare. Fartyget kommet att drivas med kyld naturgas, LNG. Bolaget har tidigare köpt m/s Visby och m/s Gotland frÄn det kinesiska varvet. Dessutom har sex produkttankfartyg leverats frÄn varvet till rederiet under Ären 2006 till 2012.
ââDet hĂ€r har varit ett vĂ€ldigt svĂ„rt beslut för rederiet, det kommande avtalet betyder betydligt större operativa risker för Destination Gotland. Det har varit vĂ€ldigt svĂ„rt att ta stĂ€llning till affĂ€ren, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
ââAtt vi valt att gĂ„ vidare Ă€r glĂ€djande och ett kvitto pĂ„ vĂ„r tro pĂ„ Gotlands tillvĂ€xtpotential.
FrÄn och med 2017 kommer Gotlandstrafiken att drivas med det nya fartyget och de tvÄ Àldre fartygen m/s Visby och m/s Gotland.
ââDet blir en klar miljöförbĂ€ttring och kapacitetsförbĂ€ttring nĂ€r vi kommer att köra med tre stora fĂ€rjor, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
För tillfÀllet finns det enbart 50 LNG-fÀrjor i trafik och 70 LNG-fÀrjor har bestÀllts. FrÄn 2020 tror branschen att det kommer finnas 1 000 LNG-fÀrjor runt om i vÀrlden.
ââDet blir en fĂ€rja i absolut toppklass. Hon kommer att vara den första svenskflaggade LNG-fĂ€rjan, fortsĂ€tter HĂ„kan Johansson.
Ăr det bestĂ€mt vad fĂ€rjan kommer att fĂ„ för namn?
â Det Ă€r inte fastlagt nĂ„got namn.
Fartyget Àr en miljardinvestering och den enskilt största investerings i Rederi AB Gotlands historia.
Om nya fÀrjan.
Namn: Ănnu inget klart.
Leverans: NÄgon gÄng under 2017.
Kapacitet: 1650 passagerare.
Drivmedel: LNG.
Nytt: Konceptet Àr en vidareutveckling av de nuvarande SF 1500-fartygen. Det innebÀr förbÀttrade energi- och miljöeffekter. Dessutom med utökad komfort med en ytterligare vilstolssalong pÄ dÀck 8.