Bilåkandet minskar på Gotland

Gotlänningarna kör allt mindre bil, visar ny statistik. Det är en nationell trend, men gotlänningarnas bilåkande minskar avsevärt mer än genomsnittet.

stercentrum trafik
© Petra Jonsson

stercentrum trafik © Petra Jonsson

Foto: Frilans

Gotland2014-07-29 09:06

Svenska bilister kör allt mindre. Förra året minskade snittkörsträckan för femte året i rad.

På Gotland kördes bilarna i genomsnitt 20 mil mindre 2013 än året innan. Bara Södermanland minskar mer, 23 mil. Genomsnittet för riket är en minskning med tolv mil.

Någon entydig förklaring till nergången finns inte.

Siffrorna bygger på bilarnas mätarställning vid den årliga bilbesiktningen som ställts samman av statliga Trafikanalys och SCB. Trenden är mycket tydlig de senaste åren. Toppåret 2008 kördes en svensk bil i snitt 1 317 mil. Sedan dess har körsträckan krympt med en dryg procent per år och var i snitt nere i 1 233 mil förra året, en minskning med sammanlagt 84 mil.

Enligt vissa forskare är den minskade bilkörningen en följd av en ökande inflyttning till städerna. Med korta avstånd till jobb, skolor och fritidsaktiviteter skulle bilen bli överflödig lyder teorin.

Men statistiken från Trafikanalys visar att bilar registrerade i Stockholms län körs mest i hela landet, i snitt 1 286 mil om året. Bilar i glest befolkade län som Västerbotten och Norrbotten körs mer än 100 mil mindre varje år. En förklaring kan vara att Stockholm växer i ytterområdena och att många som flyttar till Stockholm får långa pendlingsavstånd och väljer att ta bilen.

En annan förklaring till att körsträckorna per bil minskar kan, enligt Jessica Alenius, vice vd på branschorganisationen Bil Sweden, något motsägelsefullt vara att antalet bilar totalt sett ökar och att andelen hushåll med flera bilar blir större.

- En rimlig förklaring är att när en familj får tillgång till mer än en bil behöver inte varje bil rulla lika långt, säger Jessica Alenius.

Frågan är då om de senaste årets minskning är en vändning neråt för bilismen eller enbart ett hack i utvecklingskurvan. För fortsatt nergång talar de allt högre bränslekostnaderna, för en fortsatt uppgång talar att konjunktursvackan i spåren av finanskrisen 2008/2009 är på väg att gå över och att bilkörningen ökar igen när ekonomin blir bättre.

Genomsnittlig körsträcka 2013:

Län* Mil Förändring
Stockholm 1 286 —13
Uppsala 1 256 —11
Södermanland 1 181 -23
Östergötland 1 191 —19
Jönköping 1 246 —9
Kronoberg 1 242 —9
Kalmar 1 197 —15
Gotland 1 026 —20
Blekinge 1 164 —12
Skåne 1 207 —15
Halland 1 228—8
Västra Götaland 1 242 —9
Värmland 1 218 —18
Örebro 1 187 —9
Västmanland 1 180 —14
Dalarna 1 171 —8
Gävleborg 1 183 +—0
Västernorrland 1 182 —9
Jämtland 1 225 —16
Västerbotten 1 177—14
Norrbotten 1 178—13
Riket 1 233 —12

*Avser det län där fordonets ägare är folkbokförd.

Källa: Trafikanalys/SCB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om