Bevärliga spår i Visby bortfrästa

Nu är de besvärliga spåren i asfalten på flera vägar i och runt Visby ett minne blott.
Den här veckan har en kraftfull asfaltsfräs, inhyrd från fastlandet, varit på Gotland och tagit bort den gamla beläggningen och ny asfalt har redan börjat läggas.

Gotland2004-09-04 04:00
Det är Visbyleden, mellan rondellen vid Terra Nova södra och Sliterondellen, delar av Söderväg, Follingboväg, Kung Magnus väg och Solbergaleden som fått den gamla asfalten bortfräst.
<span class='mr'>Dubbdäcken sliter vägarna</span>
­Trafiken, och då speciellt körning med dubbdäck sliter på vägarna och då blir det spårigt efter ett antal år, säger Kurt Ljunggren, Nybergs entreprenad som gör arbetet på uppdrag av Vägverket och Gotlands kommun. De vägar som nu är aktuella ha en beläggning som legat i åtminstone 10-15 år.
Fräsmaskinen började sitt arbete i måndags morse och avslutade i torsdags kväll.
­Det här är väl investerade pengar, säger Bertil Wahlberg, Vägverket. Fräsningen ger ett bättre underlag, en jämnare packning som ger bra förutsättningar för en slät och plan yta när den nya asfalten läggs på.
<span class='mr'>Sparar asfaltsträngar</span>
En annan fördel är att maskinen sparat strängar av asfalt som inte är sliten, vid kanterna och i mitten av vägbanan på en del håll.
­För Gotlands kommun innebär det till exempel att man inte behöver lyfta den gatsten som kantar en del av vägarna och att det blir en mindre yta som behöver ny beläggning. Det sparar både pengar och arbete, påpekar Bertil Wahlberg.
Arbetet med att lägga ny asfalt har redan påbörjats och kommer att fortsätta ett par dagar in i nästa vecka.
­Det gör att det blir en del omläggning av trafiken. Vi har ju oftast ett körfält öppet och på vissa platser använder vi trafikvakter som dirigerar trafiken, säger Kurt Ljunggren.
<span class='mr'>Kostar fem miljoner</span>
Bertil Wahlberg berättar att det arbete som nu görs på Vägverkets vägar kostar runt fem miljoner kronor.
­Vår beläggningsbudget i år är på åtta miljoner kronor. Vi har viss eftersläpning i vad som behöver göras, och skulle egentligen behöva några miljoner till per år. De vägar som står på tur efter arbetena i Visby är en sträcka mellan Väte och Hejde samt Tofta södra.
­Dilemmat för oss är att vi har lättare att få pengar till att ersätta spåriga beläggningar än att åtgärda de vägar som behöver åtgärdas därför att bindemedlen torkat ut med sprickor och så kallade potthål som följd.
<span class='mr'>Återanvänds på grusvägar</span>
­Den asfalt som fräses bort blir en smulig massa som så småningom ska återanvändas och läggas på öns grusvägar. I väntan på det förvaras den hos Åkericentralen och Roma grus som har tillstånd för mellanlagring av miljöfarligt avfall, berättar Kurt Ljunggren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om