Tekniskt strul, uteblivna bussar, krångel och dålig stämning. Klagomålen har varit många mot Bergkvarabuss, som är ny operatör inom Gotlands lokaltrafik sedan tre månader tillbaka.
Bolagets depåchef Henric Hedenqvist ser flera anledningar till strulet:
– Den nya tidtabellen, pandemin och de svåra beslut som förarna har tvingats ta. Men det har ändå gått bra jämfört med andra trafikstarter jag varit med om, tycker han.
Under fredagen presenterade Bergkvarabuss och Region Gotland en del nyheter. Bland annat ska alla förare genomgå en ny förarcertifiering som branschorganisationen Svensk kollektivtrafik genomför.
Samt en "bemötandeutbildning".
– Det handlar om hur man beter sig i bussen. Det blir även en del lokalkännedom som regionen lär ut, berättar Henric Hedenqvist.
Men förarna ska inte bara bli bättre, utan även fler. Bussbolaget har inlett ett lokalt samarbete med arbetsförmedlingen.
– Vi saknar förare redan i dag. Kan vi utbilda tio om året i fem år blir det 50 personer och det skulle nog täcka behovet.
För arbetslösa gotlänningar innebär nyheten en möjlighet.
– Ja, kan vi få ut fler i arbetslivet är det ju också jättebra, så det är en win-win-situation, tycker Henric Hedenqvist.
Samtidigt skapas en fokusgrupp, med "bred representation", för att fånga upp aktuella frågor kring kollektivtrafiken.
– Synpunkter är ju något positivt också, om vi kan samla ihop dem och använda dem.