I en undersökning har Hyresgästföreningen frågat sina medlemmar på Gotland vad de tycker om alltifrån sin hyra till hur snabbt värden fixar fel. Det är stor skillnad på hur nöjda de boende är, men ett par som lyckats komma högt uppe i rankningen är hyresvärdarna Deisy och Bengt Nilsson. Deras fyrtiotal hyresgäster har placerat dem på en delad andra plats på topplistan.
- Det var tråkigt. Man ska ju vinna, säger Bengt Nilsson.
För tio år sedan sadlade han om från bonde till fastighetsägare och äger nu tre hus i Fårösund. Han känner till de flesta av sina hyresgäster.
- Jag hoppas att jag försöker serva lägenheterna så bra det går och även hålla det snyggt utanför, säger han.
Att det är en låg omsättning bland hyresgästerna ser även Bengt Nilsson som ett gott betyg.
- Vi är så nära hyresgästerna och känner till varandra. De kommer ofta fram till mig och säger till om det är något de vill ha hjälp med, säger han.
Kan bli bättre
Georg Hart på Hyresgästföreningen har varit med och tagit fram listan. Han hoppas att undersökningen ska få hyresvärdarna att bättra sig på vissa områden.
- Nöjda hyresgäster vill nog de flesta värdar ha. Sedan så är det ju så att de sämre hyresvärdarna ofta är dåliga för att de helt enkelt inte bryr sig, säger Georg Hart.
En sporre?
Men han är övertygad om att en sådan här jämförelse kan få de värdar som ligger i mitten på listan att vilja förbättra sig lite till. Som hyresgästernas företrädare ser han dock att det finns saker man kan göra bättre i de allra flesta hyreshus.
- Även om de är bra, så kan de säkert förbättra sig, säger Georg Hart.