Begär förklaringar av Payex

Datainspektionen har fått in två klagomål på Payex Finance gällande inkassoärenden.

Gotland2008-05-06 04:00

I det ena fallet kräver det klagande bolagets ombud att Payex tillstånd att bedriva inkassoverksamhet återkallas.
Datainspektionen begär nu in upplysingar från Visbyföretaget i de båda fallen.

Datainspektionen, Stockholm, har således fått in två klagomål riktade mot Visbyföretaget Payex Finance AB. Dessa gäller fakturor, en till en privatperson och en till ett företag, gällande avgifter i samband med mobilabonnemang, fakturor som gått vidare till inkasso hos Payex men där de klagande hävdar att det gäller fakturor som fortsatt att komma trots att abonnemangen sagts upp.

Byggfirma
Det ena fallet gäller en byggnadsfirma i Falunområdet som har en advokatbyrå med Anders Grahn som ombud. Ombudet hävdar att byggfirman haft ett mobilteleabonnemang som sagts upp vilket bekräftats av mobilbolaget. Trots detta har betalningskrav kommit och kraven har sedan lämnats vidare till Visbyföretaget som ansökte om betalningsföreläggande mot byggfirman, ett föreläggande som omgående bestreds.
Visbyföretaget tillskrevs men något svar erhölls inte. Vid telefonkontakt med handläggaren uppgavs att någon skrivelse inte inkommit.
- Bolaget får härmed anmäla Payex Finance AB för Datainspektionen med yrkande om att tillståndet för Payex Finance AB återkallas, skriver advokatbyrån i sin anmälan.

Inkassoed
Som grund för detta anför man bland annat att ett inkassobolag skall följa god inkassosed och där ingår att pröva om en fordran är lagligen grundad och att man skall besvara inkomna skrivelser från gäldenärer.
Anders Grahn hävdar att fordran över huvud taget inte existerar och att det ärende drivs som inte är lagligen grundat.

Kommunikationsbrist
- Spontant kan jag inte tänka mig att vi gjort något fel men vi är människor så det vet man aldrig. Vanligtvis när det blir invändningar så är det brist i kommunikationen. Men jag har ännu inte haft tid att gå igenom ärendet utan gör det i morgon, säger Kenneth Johansson vid Payex, som därför inte kan kommentera det specifika ärendet närmare.
Gunilla Öberg handlägger ärendet hos Datainspektionen.
- Skall man bli av med tillståndet efter ett enskilt fall skall det vara väldigt grovt och det är det inte i detta fall. Det normala från vår sida är påpekanden och vi meddelar ett skriftligt beslut i ärendet efter att ha bedömt de svar som föreligger.
När beslutet kan komma är svårt att precisera eftersom det kan bli aktuellt med kompletteringar efter det första svaret.
Datainspektionens skrivelser gick ut 23 april. Payex Finance har till 9 maj på sig att inkomma med begärda upplysningar i form av en redogörelse för ärendet. Det andra fallet gäller en privatperson och har anmälts av konsumentrådgivaren i Karlskoga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om