BefÀlhavaren och maskinchefen pÄ Sylve hÀktades
BefĂ€lhavaren och maskinchefen pĂ„ fartyget Sylve, som misstĂ€nks ha slĂ€ppt ut olja utanför Gotland, hĂ€ktades i tisdags. Ă
klagaren vill försĂ€kra sig om att de inte fĂ„r möjlighet att prata med varandra innan rĂ€ttegĂ„ngen. BĂ„da Ă€r ryska medborgare och kommer alltsĂ„ att hĂ„llas i fĂ€ngsligt förvar. Ă
tal ska vara vÀckt den 24 november.
à klagaren hÀvdade att om de tvÄ fÄr möjlighet att prata med varandra sÄ kommer det att försvÄra utredningen.
RÀtten gick pÄ Äklagarens linje.
à klagaren gav en bild av vad som hade utspelat sig ute till havs sydost om FÄrö i torsdags. Fartyget Sylve befann sig inom svensk ekonomisk zon dÄ besÀttningen pÄ kustbevakningens flygplan sÄg tvÄ större oljebÀlten efter fartyget. FlygplansbesÀttningen har uppgivit att fartyget förflyttade sig frÄn oljebÀltet och att det inte fanns nÄgon olja i havet framför fartyget. Den tycktes komma upp i kölvattnet. Enligt kustbevakningen fanns det inget annat fartyg i nÀrheten som kan ha slÀppt ut oljan vid den aktuella tidpunkten.
Kustbevakningen kontaktade fartyget och pÄtalade att de skulle sluta med att slÀppa ut olja. Svaret man fick frÄn Sylve var att man inte slÀppte ut olja och att man inte ens hade sett nÄgon olja.
? Det intressanta i sammanhanget Àr att nÀr kustbevakningen kontaktade fartyget upphörde utslÀppet, sa Äklagare Mats Wihlborg.
Sylve uppmanades att stanna och en boj kastades ut för att man ville analysera oljan i oljebÀltet. Enligt SKL:s analys rör det sig om mineralolja typ dieselolja.
OljeutslÀppet
Enligt kustbevakningen handlar det om cirka 6?000 liter olja som har slÀppts ut. Bilder som flygplanet har tagit visar oljebÀltets omfattning till 12 kilometers lÀngd och en bredd av 300 meter.
Efter att kustbevakningens personal har gÄtt igenom lastfartyget Sylve kunde man konstatera att allt var snyggt, vÀlskött och rent. Oljeprov togs ombord pÄ fartyget.
Enligt Mats Wihlborg gÄr det aldrig att fÄ full visshet nÀr det gÀller oljeanalyserna men att de kan tala starkt för det ena eller andra.
à klagare Mats Wihlborg lade fram en teori vid hÀktningsförhandlingen. PÄ fartyget finns en sludgetank (skrÀptank för olja) vilken rymmer 4?400 liter. Efter kontroll har det visat att den vid tillfÀllet innehöll cirka 200 liter oljerester. En sak som kustbevakningens personal fann mÀrkligt var att en lucka i tanken inte var fastskruvad och intill tanken fann man en pump med en lÄng slang, sÄ pass lÄng att den rÀcker Ànda upp pÄ dÀck. Kustbevakningens teori Àr att man pumpat olja ur tanken via slangen och ut i havet.
Kustbevakningens personal pÄ flygplanet tyckte sig se olja komma frÄn fartygets styrbordssida.
BefÀlhavaren berÀttar
BefÀlhavaren pÄ Sylve gav sin bild av torsdagens förmiddag dÄ utslÀppet sÀgs ha Àgt rum. Han berÀttade att ett stort gammalt tankfartyg hade passerat Sylve pÄ babord sida. Den stora tankern lade sig sedan framför Sylve och försvann pÄ samma kurs pÄ vÀg mot Finska Viken.
BefÀlhavaren hÀvdar att oljeutslÀppet mÄste ha kommit frÄn det gamla tankfartyget och att kustbevakningen har blandad ihop fartygen och trott att utslÀppet kom frÄn Sylve.
Den aktuella sludgetanken har enligt befÀlhavaren tömts i VÀsterÄs hamn den 26 oktober och detta finns verifierat i form av kvittenser frÄn hamnen som kustbevakningen har fÄtt.
BefÀlhavaren sa vidare att det faller pÄ sin orimlighet att tanken, som endast rymmer 4?400 liter, skulle ha givit ifrÄn sig 6?000 liter. Han hade ingen förklaring till varför tankens lucka var öppen eller varför det lÄg en pump intill tanken. Hans förklaring var att det kan röra sig om en reservpump men att han tjÀnstgjort för kort tid pÄ fartyget för att veta sÀkert.
Han hÀvdar vidare att olja inte heller kan ha kommit frÄn fartygets brÀnsletank eftersom det pÄ ett enkelt sÀtt gÄr att verifiera att all olja finns kvar i tanken utom den volym som gÄtt Ät under fÀrden.
Advokat Richard Ploman som försvarar befÀlhavaren pÄpekade att den rimliga förklaringen till oljeutslÀppet Àr det gamla tankfartyget som hade passerat Sylve pÄ babordssidan vid niotiden pÄ torsdagsmorgonen.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!